GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Innehåll A-Ö

          Replik: Agerar vi inte nu så är det för sent

          Replik från Eva-Britt Svensson (V), och Maria Garmer (V) på Ingemar Swalanders (M) och Patrik Åkessons (KD) debattartikel om flygen.
          Växjö • Publicerad 14 juni 2021 • Uppdaterad 14 juni 2021
          Detta är en opinionstext i vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

          Ingemar Swalander (M) och Patrik Åkesson (KD) skriver att Vänsterpartiet är ensamma i regionen att vara kritiska till flygplatsen, att övriga partier uttalar sitt stöd för flygplatsen och dess viktiga roll. Miljöpartiet stöttade Vänsterpartiet när frågan debatterats i kommunen, det är glädjande att åtminstone två partier tar klimatfrågan på allvar. I skrivande stund finns tyvärr inte klimatneutrala lösningar för flyget i sådan utsträckning att de kan ersätta den trafik som vi har idag. Även Vänsterpartiet bejakar en utveckling av klimatsmarta bränslen, men för att rädda klimatet är den hårda sanningen att det krävs både nya bränslen och minskat flygande. Elektriska flyg i reguljär trafik, med många passagerare, kräver enorma mängder av energi. Argumentet för biobränsle som lösningen för flyget bygger på att det finns en obegränsad tillgång till biobränsle, men skogen har begränsade resurser. Dessutom förutsätter en övergång till biobränslen att de har framställts på ett miljövänligt sätt. Det hjälper inte att bara vara teknikoptimist, det ska vara genomförbart också och det snabbt.

          Debattörerna menar att det är orättvist att stålverk och cementindustri inte är lika granskade, de släpper ju ut mångdubbelt mer än någon annan industrigren. För Vänsterpartiet är även omställningen till en hållbar och grön industri en högt prioriterad fråga, vi rekommenderar dem att exempelvis läsa vår plan för jämlikhet och grön omställning. Två fel blir inte ett rätt.

          Debattörerna fortsätter sin artikel med att beskriva att chartertrafiken är det som ger mest täckningsbidrag till flygplatsen och det bekymrar inte debattörerna eftersom de svenska charterresorna står för en liten del av de globala utsläppen. Vad de helt missar är att dessa utsläpp är en stor del av individens utsläpp i ett rikt land. Vi måste gå före och ta sitt ansvar för klimatarbetet. Det går inte att nå de nationella och internationella klimatmålen om vi fortsätter flyga som idag. De rikaste länderna släpper ut överlägset mest växthusgaser. Samtidigt som de fattigaste länderna drabbas hårdast av klimatförändringarna. Är det bara rika länder som ska få flyga i Ingemar Swalander och Patrik Åkessons värld? De totala utsläppen från svenskarnas flygresor har ökat med 47 procent sedan 1990. Enligt Klimatpolitiska rådet är takten i klimatomställningen för långsam. Det går inte att dra någon annan slutsats än att alltför många av våra politiska partier ännu inte insett klimatkrisens omfattning och betydelsen av att ta ställning.

          Eva-Britt Svensson (V), ledamot regionstyrelsen Region Kronoberg

          Maria Garmer (V), ledamot kommunstyrelsen Växjö kommun

          –––––

          Håller du med eller går åsikterna isär? Har du åsikter om andra ämnen? Vi tar gärna emot debattartiklar och insändare. Skicka din text till tips@vxonews.se. Vi garanterar inte publicering. Läs mer nedan.

          Fler debattartiklar:

          Läs mer