Annons

S: Laddinfrastruktur för hyresgäster – så gör vi Växjö klimatledande

Växjö • Publicerad 7 september 2022
Detta är en insändare i Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Genrebild.
Genrebild.Foto: MAXIM THORÉ

Insändare av Malin Lauber (S), kommunråd i opposition, och Sören Strömberg (S) Växjö Norra S-förening.

Under våren 2020 antogs en laddinfrastrukturplan i Växjö kommun som pekar ut möjlig etablering av400-450 publika laddstationer i hela kommunen. Många av dessa ligger inom kommunens ansvar att realisera, men även andra aktörer kan etablera dessa.

Annons

Förmodligen används den publika kommunala laddinfrastrukturen i första hand av kommunens besökare. De flesta som har elbil idag laddar den hemma. Genom statens generösa bidrag, kan man sätta upp en egen laddbox i sin villa till ett rimligt pris.

För personer som väljer att bo i hyreslägenheter så är det mycket svårare att få tillgång till en laddbox. Det är inte rimligt att tänka sig att man kör till publika laddstationer för att ladda. En hyresgäst skall ha det lika bekvämt som en villaägare, det skall finnas en laddbox i anslutning till den parkeringsplats som man hyr i anslutning till sin hyresfastighet.

I den nya plan- och byggförordningen 2021 (PBF), kräver man vid nybyggnation att bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till alla parkeringsplatser. Vi socialdemokrater anser att detta bör gälla även för det befintliga hyresbeståndet.

Vi socialdemokrater vill att Växjös kommuns bostadsbolag skyndsamt bygger ut hyresfastigheternas parkeringsplatser med laddboxar, helst medan det ännu finns statliga bidrag. Vi kan inte ha en situation där vi i princip gör det omöjligt för vissa invånare att skaffa elfordon.

Tillsammans kan vi göra Växjö klimatledande. Du avgör Växjös framtid med din röst senats sen 11 september.

Malin Lauber (S) kommunråd i opposition

Sören Strömberg (S) Växjö Norra S-förening

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons