Manuell puff: Så mycket kostar Mello för Växjö
För femte gången kommer Melodifestivalen till Växjö och det blir tredje gången som en deltävling hålls i Vida Arena. För att få evenemanget till Växjö behöver Växjö & Co betala ett marknadsföringsbidrag till Melodifestivalen på 600 000 kronor, pengar som tas från den evenemangsfond som finns.
– Det är den summan vi betalar för att få hit Melodifestivalen och sedan handlar det om vad vi väljer att göra i kommunen i samband med evenemanget, säger Sara Almkvist, vd på Växjö & Co.
Vida Arena är till vardags en ishockeyarena och kommer att behöva anpassas inför musikfesten. Växjö Lakers har ingen hemmamatch mellan den 4 och 21 februari så det finns tid att ställa i ordning arenan för Melodifestivalen och den stora tv-produktionen. Det handlar bland annat om att täcka isen då scenen och sittplatser ska placeras där.
– Sedan ska vi arrangera en välkomstfest och se till att det sker aktiviteter runt om i stan. Det ska vara Mellofest under veckan, säger Sara Almkvist som framhåller att evenemanget också ger mycket ekonomiskt.
För några år sedan gjorde kommunen i Linköping en turistekonomisk undersökning i samband med en deltävling som visade att det gav tio miljoner kronor tillbaka till staden i rena turistintäkter.
– Det ger ju också mycket som inte går att mäta, som en stolthet bland Växjöborna och känslan att bo i en stad där det händer saker.
Deltävlingen hålls i Växjö den 17 februari men redan i december väntar ett annat stort evenemang när Musikhjälpen kommer till Stortorget i Växjö.
– Det kommer bli en härlig musikvinter i Växjö och sätter verkligen Växjö på kartan, säger Sara Almkvist.
Mäktar ni med två så stora evenemang på kort tid?
– Vi projektleder men gör absolut inte det här själva. Vi har med många andra med oss, som kommunen och dess olika förvaltningar, Växjö citysamverkan och andra. Det är många som samarbetar.
Kan det leda till fler stora evenemang framöver?
– Det är jag säker på. Det visar att Växjö är en riktig evenemangsstad. Det behövs och finns en vilja och stort engagemang här och att ett evenemang som Melodifestivalen kommer tillbaka för femte gången visar att vi har gjort det bra tidigare.