Annons

Dricks på restaurang, en het fråga: ”Folk lämnar för lite dricks”

Ska man eller ska man inte ge dricks? Den frågan skickade lyssnare till podden Skatan och Marchal in.
– Det är vanligt att folk lämnar dricks, men alldeles för lite, säger Martin Hultenheim på restaurang Massimo i Växjö.
Växjö • Publicerad 7 oktober 2022 • Uppdaterad 9 oktober 2022
Martin Hultenheim på Massimo tycker att 10 procent av notan är en bra förhållningsregel när det kommer till dricks.
Martin Hultenheim på Massimo tycker att 10 procent av notan är en bra förhållningsregel när det kommer till dricks.Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphotos, Sven Elofsson

Här saknas innehåll

Att ge dricks när man är utomlands är självklart för många. Men hur är det i Sverige, ska man dricksa här?

– Det har alltid varit en het fråga i vår bransch. I Sverige så finns det ingen direkt tradition att man ska ge dricks, säger Ulrika Bohman på PM och vänner.

Annons

Hon tycker att om man är nöjd och uppskattar upplevelsen så kan man ge dricks, men det är aldrig något man som restaurangpersonal kan räkna med.

Samma svar lämnar de flesta restaurangägare- och personal som Skatan och Marchal pratat med. Är man nöjd så ska man dricksa.

– Jag tycker personligen att det är fint att dricksa om service och servering sker vid bordet och det är bra mat lagad från grunden. Men om det är halvfabrikat och servering sker över disk är inget hantverk inblandat och då kan man skippa dricks, säger Samdri Vairagi på Kafe de luxe.

”Många är duktiga på att berätta hur nöjd man är med besöket och att service och mat varit över förväntan men det återspeglas sällan i dricksen tyvärr.”
Martin Hultenheim

Frågan är som sagt ett hett diskussionsämne och Sandra Hartman och Daniel Djurvall som bland annat driver Izakaya Moshi tycker att det skulle ha varit skönt om det fanns tydliga mallar eller riktlinjer så det var detsamma för alla.

– Vi kan tycka att 10 procent av notan är en rimlig summa att ge om man är nöjd, säger Sandra Hartman och lägger till att det vanligaste är att gästen avrundar uppåt.

Det är något som Martin Hultenheim på Massimo känner igen.

– Många är duktiga på att berätta hur nöjd man är med besöket och att service och mat varit över förväntan men det återspeglas sällan i dricksen tyvärr. Gäster kan avrunda uppåt till jämt tiotal. Men att lämna fem kronor i dricks för en nota på 5000 kronor känns oftast mer som en förolämpning, säger han.

Niklas Davidsson på Kök11 håller med de andra om att det är ett bra sätt att visa uppskattning för god service och god mat genom att ge dricks.

– Men även om något kanske inte var riktigt så bra som man hoppats, men man ser att personalen sliter och gör så gott dom kan för att ge en bra upplevelse kan man ge dricks, säger han.

Sammanfattningsvis kan 10 procent vara ett bra riktmärke när man är nöjd med sin restaurangupplevelse och 20 procent om det var något riktigt extra.

Lyssna på mer kring detta och nyhetsdiskussioner i podden Skatan och Marchal.

Elisabeth AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons