Annons

En helgonförklarad Volvo

Som chefsdesigner på Volvo blev Thomas Ingenlath mer eller mindre helgonförklarad. Nu har han fått ansvaret för ett helt eget varumärke och i Shanghai presenterades den första bilen.
Kina • Publicerad 30 oktober 2017
Foto: CNP Media

Världspremiären av Polestar P1 gick av stapeln i Shanghai. Från en gigantisk scen i en lika gigantisk fabrikslokal fick den inbjudna världspressen höra en kort introduktion från Volvo Cars vd Håkan Samuelsson och därefter gjorde Polestars storhövding Thomas Ingenlath entré och presenterade den första bilen i företagets trestegsraket och precis som P1 så ska helt eldrivna P2 och P3 tillverkas i kinesiska Chengdu.

Foto: CNP Media

Från racing till el

Annons

Samarbetet mellan Volvo och Polestar började på racingbanan. 2015 köpte Volvo upp hela verksamheten och nu puttar man in närmare sex miljarder kronor för att göra Polestar till ett prestandainriktat elbilsmärke. Ett arbete som naturligtvis kommer till nytta även hos Volvos framtida elbilar. Nu är inte P1 en renodlad elbil utan en laddhybrid med marknadens klart bästa räckvidd på el med sina 15 mil. Sportcoupén bygger på samma plattform som S90, men totallängden har minskats till exakt 450 centimeter för att ge den rätta sportbilskänslan. Även om P1 i sin karaktär är väsensskild från göteborgarnas vanliga vagnar så bjuds vi på en rejäl portion Volvo-vibbar då grundlinjerna hämtats från Concept Coupé som visades 2013.

Foto: CNP Media

Putsar på glorian

Polestar P1 är försedd med en imponerande drivlina där två elmotorer jobbar på bakhjulen medan en tvåliters bensinmotor driver framhjulen. Tillsammans ger det hela 600 hästkrafter samt ett kraftfullt vridmoment på 1 000 Newtonmeter. Man har tagit hjälp av sin ständiga medarbetare Öhlins och resultatet är ett adaptivt chassi som Polestar P1 blir först i världen med. Även själva beställningsprocessen blir unik eftersom majoriteten av bilarna kommer att erbjudas på nätet i prenumerationsform med möjlighet att komma i kontakt med tillverkaren via ett antal ”Polestar Spaces” runt om i världen. Om någon ändå vill köpa en av de totalt 500 bilar som ska tillverkas årligen så hamnar priset någonstans runt 1,3 miljoner kronor. Allt detta låter hur bra som helst - men det är först 2019 när det finns färdiga bilar att provköra som vi kan få veta om Helgonets löften infrias eller om glorian halkar på sned…

Willy Priske
Johannes Gardelöf
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons