GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Innehåll A-Ö

          Entreprenören har sålt purjolök för en miljon – medverkar i Draknästet

          Växjö • Publicerad 10 september 2021

          I slutet av 2015 startade Adam Åstrand, dåvarande student på Linnéuniversitetet i Växjö, företaget Purjogram som istället för blombud erbjuder purjolökar. I veckans avsnitt av Draknästet i SVT, där entreprenörer får chansen att söka investering från kända investerare och riskkapitalister, söker Adam Åstrand 500 000 kronor för 25 procent av bolaget.

          Purjogram levererar en purjolök i en förpackning som kan levereras som en present. 2015 upptäckte Adam Åstrand att det fanns en liknande tjänst i USA där potatis utgjorde present. Adam hade några år tidigare själv gett bort en purjolök i present med motiveringen ”blommorna var tyvärr slut”, vilket möttes av skratt från festdeltagarna.

          Han berättar i Draknästet att han sedan start har sålt purjolökar för en miljon kronor. Pitchen och affärsidén fick ”drakarna”, alltså investerarna, att skratta men det blev ingen investering. Riskkapitalisten Sara Wimmercranz, som är från Älmhult, hyllade dock Adam Åstrand.

          – Det är det bästa cv:et jag har sett, du har ju lyckats kränga purjolökar för en miljon. Det tyder på en väldigt bra kunskap att faktiskt sälja grejer online. Det här signalerar för svenska folket att man kan göra affärer på extremt mycket olika grejer. Det är bara att köra om man har rätt kunskap, säger hon i programmet.

          Oscar AppelgrenSkicka e-post
          Så här jobbar vxonews med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.