Annons

”Fössta tossdan i mass”-kampanj med glimten i ögat

Kronoberg • Publicerad 3 mars 2021
Cornelia Roos, 28 år från Växjö medverkar i kampanjfilmerna om ”Fössta tossdan i mass”.
Cornelia Roos, 28 år från Växjö medverkar i kampanjfilmerna om ”Fössta tossdan i mass”.Foto: Smålands Turism

Fössta tossdan i mass är känd för att vara smålänningarnas nationaldag. Dagen till ära brukar firas med ”massipantååta”.

Detta har Smålands tre regionala turismorganisationer tagit fasta på. Med en kort och intensiv kampanj vill de sprida lite glädje med ”tååtor” och småländska uttryck.

Annons

Onsdagen den 3 mars rullar kampanjen igång på sociala medier. Kampanjen består av filmer med tårtätande och småländska uttryck.

Oskar Wijk är vd på Destination Småland, en av de tre turismorganisationerna:

– Med den här korta kampanjen vill vi visa på den stolthet som finns över att vara smålänning. Vi hoppas att kampanjen också ska väcka nyfikenhet på Småland och smålänningarna. Jag är övertygad om att det finns väldigt många smålandsambassadörer där ute som kommer hjälpa oss att tillsammans lyfta ”Fössta tossdan i mass”.

Förutom kampanjvideos har en motivbild för Facebook tagits fram. Den sprider sig nu som en löpeld bland smålänningar och sympatisörer. Det är bara att söka efter ”Smålands Nationaldag” när man byter profilbild, så dekoreras ens profilbild med en tårta och ett Smålandsfrimärke.

För idé och produktion av kampanjen står Salty Communication i Växjö.

– Uppdraget att sätta Småland på kartan i Sverige känns sjukt kul och passande just under ”Fössta tossdan i mass”. Go Småland! säger delägare Evelina Göthberg med entusiasm.

Här saknas innehåll

Isabelle HaagSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons