Gör allt för nöjda kunder
För ett och ett halvt år sedan började allmännyttiga Älmhultsbostäder att mäta hur nöjda deras hyresgäster är. Det gör bostadsbolaget varje vecka.
– Vi har som mål att minst 37 procent av de tillfrågade ska ge oss högsta betyg, säger Linda Johansson som varit boendechef i bolaget i fyra år.
Betygsskalan går från ett till fem. I år ligger Älmhultsbostäder på 39 procent som ger högsta betyg, en femma.
– Framförallt får vi beröm för att vi är snabba på att åtgärda när någon felanmält. De anser att vi är tillgängliga, säger hon.
Bolaget får även goda omdömen för att deras bostadsområden är fina med välskötta utemiljöer.
– Dessutom anser de att vi är trevliga. Både vi på kontoret och våra fastighetsskötare.
Älmhultsbostäder har drygt 2000 personer som bor i de 1400 lägenheterna. Varje vecka tillfrågas ett antal slumpmässigt utvalda via en enkät vad de tycker om sitt boende. Vissa veckor har 50-60 procent av de boende gett bolaget högsta betyg. Så var det till exempel i maj.
– Då var vi stolta och glada, säger Linda Johansson.
En sak som många boende efterfrågar är snabb och kontinuerlig information. I enkäterna som ges ut varje vecka finns utrymme för att ställa frågor och be om hjälp.
– Jag svarar på allt som kommer in. Antingen via vanliga brev eller mejl. Jag tror att nyckeln till att vi ska få upp vår nöjdhetssiffra i framtiden är att alla på bolaget engageras i undersökningen och hjälper till att svara på frågor. Vi vill att de boende känner att vi alltid svarar.
Älmhultsbostäder har öppnat Instagram- och Facebookkonton för att bli ännu mer tillgängliga. Dessutom kan boende få nyheter som notiser till sin telefon.
– Vi ska få ännu fler att ge oss högsta betyg.