Hundratals laddstolpar för elbilar saknas i länet
Här saknas innehåll
Allt fler väljer att skaffa en eldriven bil och under första kvartalet 2022 registrerades 663 eldrivna personbilar (el, elhybrid, laddhybrid) i Kronobergs län, enligt SCB. Det är nästan dubbelt så många som antalet nyregistrerade fossildrivna bilar.
Samtidigt visar en granskning gjord av Riksförbundet M Sverige att det saknas hundratals publika laddstolpar i länet.
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet (Charging Points per Electric Vehicle) som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Enligt den beräkningen saknas det 262 publika laddstolpar i Kronoberg för att nå den rekommenderade nivån.
– Möjligheten att ladda blir allt sämre nu när antalet elbilar ökar snabbt. Varken samhället eller branschen verkar vilja ta ansvar för att lösa laddfrågan, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, som är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.
Konsekvenserna av bristen kan enligt M Sverige se olika ut – vissa tvingas välja bort laddbara bilar helt och hållet eller köra laddhybriden på bensin, eftersom snabbladdning vid en betalstolpe blir för dyrt i längden,
– Det krävs stora satsningar i laddnätverket. Elbilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och enkelt kan ladda hemma, elbilen måste vara lika tillgänglig för alla och det är den inte idag, säger Carl-Erik Stjernvall.