Annons

Imprezzive Impreza

Den femte generationen av Subarus långkörare Impreza är helt ny och byggd på märkets senaste bottenplatta ”Subaru Global Plattform”. På den vilar redan suven XV och även om själva biltypen skiljer sig åt så är likheterna under skalet desto fler. Dit hör bland annat drivlinan med japanernas berömda boxermotor och fyrhjulsdrift. Vi har provkört och synat modellen med rallygener närmare i de välsydda sömmarna.
Malmö • Publicerad 30 maj 2018
Foto: CNP Media

För alla som hängt med hyfsat i rallysvängarna så har namnet Impreza en speciell klang. Genom årens lopp har namnkunniga förare stått överst på pallen i VM-tävlingar hela 46 gånger. Sådant förpliktar och kräver naturligtvis lite extra av den civila modellen. Helt nya Impreza erbjuds med två olika versioner av boxerfyran – 114 tillika 156 hästar. För oss faller det sig naturligt att fokusera på den starkare varianten som gör den välbalanserade bilen mest rättvisa.

Nya Impreza är en bil med rally-DNA i blodet och där karaktären kan sägas ligga lite i ögat hos betraktaren. Ur praktisk synvinkel är det mycket som hänt jämfört med den föregående modellen och såväl utrymmen som köregenskaper har förbättrats på flera punkter. Den kanske största nyheten är att Impreza nu fått ta del av ”Eysight-systemet” som hjälper föraren i alla tänkbara situationer som dyker upp längs sträckan. Den här finessen är även en bidragande orsak till att olyckor med Subarubilar minskat drastiskt och att japanernas modeller faktiskt hör till de absolut säkraste i världen. Även flärden har fått sin släng av sleven. Sätena är sköna att sjunka ner i samtidigt som kupémiljön känns mer ombonad och påkostad med detaljer som vita sömmar i klädseln.

Foto: CNP Media

Men nu över till de egenskaper som fått namnet Impreza att uttalas med vördnad i rallykretsar, nämligen köregenskaperna och nöjesaspekten bakom ratten. Med den mindre motorn på 114 hästkrafter, vars prislapp börjar från 214 900 kronor, kan det vara svårt att locka fram varggrinet bakom ratten men med den större maskinen på 156 hk är det fullt möjligt. Nya Impreza är med sin lättare boxermotor, finjusterade automatlåda, förbättrade fyrhjulsdrift, snabbare styrrespons och möjlighet till ”active torque vectoring” en bil som tål att köras tufft. Men för att hitta det där riktigt sköna flytet genom kurvorna krävs en viss tillvänjning. Det gäller helt enkelt att hålla motorn på så höga varvtal som möjligt, vilket man behöver använda växelpaddlarna för att uppnå. Men när man väl hittat rätt manér bjuder den annars snälla och användarvänliga modellen på underhållning i sann Colin McRae-anda.

Willy Priske
Jenny Nilsson
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons