Innovativa företagare i Växjö
En bra utgångspunkt när man startar ett UF-företag är att profilera sig på det man bevisligen är duktig på. Så tänkte hockeyspelarna Eric Karlsson, Gustav Karpborg och Tom Nilsson som går på Växjö Fria. De har bildat Coaching for you UF.
– Affärsidén är att coacha unga hockeyspelare i små grupper, max fem stycken per gång. Man kan se oss som en extra resurs som man kan anlita för att få extraträning, berättar Eric.
Coachningen sker i träningshallen i Arenastaden och de första bokningarna har precis börjat trilla in.
– Nu på vintern går hockeysäsongen in i sitt mest intensiva skede, så vi hoppas på många coachningspass de kommande helgerna.
Det eventuella överskottet av UF-verksamheten kommer de skänka till välgörande ändamål.
– Ja, vi har bestämt oss för att ge pengarna till ungdomsverksamhet här i Växjö.
Nyttigt och välsmakande hantverk är framgångsformeln för Samuel Petersson och Petter Gustavsson, som bildat Petter och Pettsson´s Musteri UF. De går restaurangprogrammet på Ringsberg och har valt att satsa på egentillverkad äppelmust.
– Vi river, pressar, pastöriserar och tappar upp musten. Vår första stora kund är Kafé de luxe som köpte 50 flaskor innan jul och som nyligen gjort en ny beställning. Framöver ska vi även börja sälja till privatpersoner.
Vad är det som gör äppelmust till en sådan bra produkt?
– Den bygger på naturliga råvaror utan tillsatser. Dessutom är den nyttig, god och passar vid de flesta tillfällen.
Samuel och Petter har även fler idéer gällande äpplen.
– Ja, vår tanke är att även börja tillverka äppelchips!
Teknikumeleverna Ellen Carlsson, Cecilia Berggren och Alva Bringevik har döpt sitt företag till Glimra UF, och precis som namnet antyder handlar det om smycken, silversmycken närmare bestämt.
– Affärsidén är att sälja silversmycken, främst halsband men också armband, till bra priser. Vi köper in de olika delarna från återförsäljare och monterar sedan själva ihop smyckena. Det blir mycket pill, men samtidigt är det väldigt roligt!
Smyckena säljer de dels genom den egna webb-shopen och dels ute på marknader.
– Vi hade en bra period nu i december då vi var med på olika julmarknader. Då sålde vi 30 stycken. Det var många vuxna som köpte smycken i present till sina barn och barnbarn.
Och så har Glimra UF dessutom spelat in en egen reklamfilm.
– Ja, vi känner en fotograf som hjälpte oss med filmarbetet. Det blev ett extra kul inslag i UF-arbetet!
Ett starkt samhällsengagemang präglar många UF-företag, bland annat Nej tack UF. Det som UF-företagarna tackar nej till är rasism.
– Vi har skapat ett föreläsningsprogram på en timme bestående av teater, samarbetsövningar och frågeställningar. Vår målgrupp är lågstadie- och mellanstadieungdomar, berättar Procivitas-eleverna Elsa Schöldberg, Isabella Korunovska och Nathalei Andersson Eriksson.
UF-företagarna håller just nu på att kontakta olika skolor i Växjö.
– Målet är att hålla vår första föreläsning nu i februari.