GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Ge landskapsavdrag – inte sänkt bensin/dieselpris

Insändare av Börje Svensson i Lammhult.
Växjö • Publicerad 21 april 2021 • Uppdaterad 24 april 2021
Detta är en insändare i Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
.
.Foto: PETTER ARVIDSON

Det har framförts att man kan "rädda" landsbygden genom sänkta bensin/dieselpriser. Jag tycker det är helt fel för det kommer ju att leda till att storstadsbilister också får sänkta bensin/dieselpriser. Storstadsbilister behöver sannerligen inga sänkta priser, så att de kan öka körningar med bland annat bränsleslukande SUV-ar. Ett landsbygdsavdrag innehållande pengar för en väl tilltagen körsträcka skulle, enligt min mening, kosta mindre och det är i storstäderna som trafiken på bensin/diesel måste kraftigt minska. Idag dör många extra, enligt forskarna, av trafikens luftföroreningar i storstäderna och speciellt barn utsätts för framtida men. Ett sänkt bensin/dieselpris skulle sannolikt också sakta ned övergången till eldrift i storstäderna, trots att det är i storstäderna som elbilar verkligen skulle göra nytta för att minska luftföroreningar. Ett väl tilltaget landsbygdsavdrag skulle däremot hjälpa landsbygden på ett bättre sätt än ett sänkt bensin/dieselpris och på landsbygden är utsläppen från bensin/dieselbilar ett mindre problem på grund av deras ringa antal i förhållande till storstädernas enorma bilpark.

Börje Svensson

Vill du skriva debatt/insändare på VXOnews? Skicka din text till tips@vxonews.se. Vi garanterar inte publicering.