Karossen gör kärran
Arteon har begåvats med ovanligt attraktiva coupélinjer, vilket räcker långt för dagens bilköpare. Volkswagen har dessutom överdoserat bilen med avancerade assistanssystem och såväl en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som fyrhjulsdrift ingår i affären. Volkswagen har varit rekordsnabba med att gå från fingervisning till fabriksfärdig bil i fallet Arteon. Världspremiären gick av stapeln på bilsalongen i Genève och mindre än ett halvår efter premiären började leveranserna. Nu har vi provkört det senaste motoralternativet – en dieselfyra på 190 hästkrafter som kan bli din från 359 900 kronor.
Guldkantad folka
Svenska VW-chefen, Sten Forsberg, säger att det är kul att kunna erbjuda en ny bilmodell i premiumklassen och det är ett uttalande som lämnar en del frågetecken. Kannibalismen inom de egna leden har målmedvetet stävjats genom att profilera koncernens fyra märken olika och där får bara Audi vara premium. Volkswagen ska däremot tillverka pålitliga volymbilar och den läxan fick de lära sig den hårda vägen med Phaeton. Det var en tvättäkta lyxlimpa med antingen åtta eller tolv cylindrar som trots tappra försök inte klarade klassresan. Arteon är gudskelov betydligt mer jordnära och har därmed bättre förutsättningar att hitta köpare. Den är visserligen rejält mycket dyrare än motsvarande toppmodell av Passat, men coupéversionen bär upp VW-loggan på ett sätt som inte fjärmar den från varumärkets kärnkunder.
Färgar omgivningen
Volkswagen Arteon är 486 centimeter lång och är byggd på tyskarnas MQB-plattform, vilket borgar för goda innerutrymmen och avancerade assistansfunktioner. Vad sägs om en adaptiv farthållare som väger in information från såväl navigatorn som vägmärkena? Systemet vrider till och med strålkastarna åt rätt håll innan man ens har börjat svänga och blir föraren sjuk eller somnar så stannar bilen efter vägkanten. Naturligtvis med varningsblinkers på! Folkan går nästan att hantera som en självkörande bil, vilket kan bli en smula tråkigt. Men som kompensation är dieselfyran på 190 hästar relativt pigg och tillsammans med fyrhjulsdrift samt en sjuväxlad dubbelkopplingslåda blir det riktigt underhållande. Nej, för oss är det här ingen Passat med pressveck. Inte heller hos alla åskådare som vrider på huvudet efter vår testbil som lackerats i Corcuma Yellow. Tja, glöm allt du hört om att gult är fult!