Annons

Ljus i horisonten för Småland Airport

Coronapandemin har slagit hårt mot flygtrafiken och flygplatserna. Småland Airport ligger för närvarande nästan helt öde, men VD:n Ulf Axelsson ser trots allt ljus borta i horisonten. Samtidigt pågår en diskussion om flygets framtid. Johnny Werlöv (V) och Per Schöldberg (C) har kommit till två helt olika slutsatser.
Växjö • Publicerad 18 februari 2021
.Foto: JONAS LJUNGDAHL

När VXOnews besöker Småland Airport i början av februari så möts vi av en tom och nästan helt ödslig flygplats. All flygtrafik ligger nere sedan flera månader tillbaka. För att klara ekonomin har Småland Airport fått extra driftsstöd på 20 miljoner av sina ägare (Region Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun) samt ett statligt coronastöd på 13 miljoner. Men med obefintlig flygtrafik och därmed noll inkomster ser läget alltjämt dystert ut, men med vaccineringen i sikte kan ändå flygplatsens VD Ulf Axelsson trots allt se ljuset i horisonten.

– Det finns ett stort uppdämt behov av flygresor. När coronapandemin är över tror jag att folk vill ut och resa igen. När vi väl kan släppa på flyget så kan återhämtningen gå snabbt.

Annons

Nuvarande prognos är att chartertrafiken till Alicante kan återupptas med en avgång i veckan från och med slutet av mars.

– Och planen är att öka upp till två avgångar i juni. Även med Gdansk, Skopje och Tuzla så är planen att dessa återupptas under april/maj.

Vad tror du om övrig chartertrafik?

– Förhoppningen är att charterturismen kan komma igång under våren för att sedan öka upp under sommaren. Vad researrangörerna inväntar nu är enhetliga regler för flyg- och chartertrafiken i Europa, bland annat framtagandet av digitala corona-pass.

De som har allra tuffast uppförsbacke är de stora flygbolagen med sina världsomfattande flyglinjer. Ulf menar att det kommer dröja lång tid, förmodligen flera år, innan det globala resandet kan återhämta sig.

– Däremot ser det ljusare ut för lågprisbolagen. Där tror jag vi får se öppnandet av många nya direktlinjer framöver.

Hur ser det då ut för inrikesflyget? Kommer affärsresenärerna hålla sig till digitala möten även efter pandemin och välja bort flygresor?

– Även om det blir många digitala möten även i fortsättningen finns det ett behov av att träffas fysiskt. Jag tror att många nu under Coronapandemin har insett betydelsen av att faktiskt kunna träffas.

På många platser runt om i landet diskuteras flygplatsernas framtid. I Västerås ska det exempelvis den 21 mars hållas en folkomröstning om flygplatsen ska behållas eller avvecklas. Ulf menar att Småland Airport har en stor betydelse för regionens utveckling och tror inte på något liknande scenario som i Västerås.

– Västerås ligger trots allt ganska nära Stockholm och Arlanda.

Annons

Men Växjö ligger å andra sidan ganska nära Köpenhamn och Kastrup?

– Men det är betydligt större avstånd och dessutom ligger det en landsgräns emellan. Vad det betyder har vi ju märkt nu under coronakrisen.

Några som just vill avveckla regionens och kommunens ägande i Småland Airport är Vänsterpartiet. Johnny Werlöv, som sitter i kommunstyrelsen, menar att Växjö kommun inte ska subventionera klimatskadliga resor.

– Flygplatsen går minus och varje år får kommunen skjuta till runt tio miljoner i driftbidrag. Det är slöseri med skattepengar, särskilt som det skadar klimatet och den huvudsakliga flygtrafiken dessutom består av charterresor, vilket inte tillhör välfärdens kärna!

Men genererar inte flygplatsen tillväxt och arbetstillfällen i regionen?

– Affärsflyget har minskat stadigt de senaste 25 åren, men om det finns en marknad kan ju privata intressen ta över ägandet i flygplatsen.

Per Schöldberg, är riksdagsman för Centerpartiet i Kronobergs län och sitter i flygplatsstyrelsen. Han tycker flygtrafiken är en bärande del i Sveriges infrastruktur tillsammans med vägnätet, tågtrafiken, sjöfarten och bredbandet.

– Det är konstigt att just Vänsterpartiet vill privatisera vår infrastruktur.

Men flygtrafiken har negativ klimatpåverkan och bär sig inte ekonomiskt?

– Visste måste flygindustrin göra en klimatomställning, men det gör man inte bäst genom att lägga ner flygplatser. Istället tror jag på teknikoptimism. Det pågår just nu många spännande satsningar på både elflyg och biobränslen. Ett exempel är det samarbete som inletts mellan flygbolaget KLM och skogskoncernen Södra. Tanken där är att flygtrafiken på linjen Växjö-Amsterdam i framtiden ska drivas på biobränsle. När det gäller ekonomin så hamnar de regionala flygplatserna ofta i kläm. De har inte samma förutsättningar som de statliga flygplatserna och därför behöver vi stabilare spelregler.

Annons

Per menar att Småland Airport har spelat en viktig roll i regionens utveckling och att näringslivet har ett behov av flygtrafik.

– Flera av de ledande företagen i regionen har verksamhet i andra delar av landet. Rottne Industri med tillverkning i Västerbotten är ett av många exempel. Sverige är vidsträckt geografiskt. Vi behöver ett nätverk av regionala flygplatser som binder samman landet.

Här saknas innehåll

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons