Målet: Minska biltrafiken i Växjö
Trafikplan Växjö 2030, så heter dokumentet som nu ska upp i tekniska nämnden och kommunstyrelsen.
Biltrafiken i Växjö måste minska om invånarantalet ska kunna fortsätta att öka. Dagens population ska kunna gå från 64 000 till 100 000. Beräkningar visar, enligt Smålandsposten, att om en ökning med 40 000 invånare sker och samtidigt folk använder bil i samma utsträckning som i dag, så ökar bilresorna med nästan 100 000 resor per dygn. Det säger sig självt att trafiksystemet då riskerar att kollapsa.
Smålandsposten skriver att i trafikplanen är det glasklart: Gång-, cykel- och kollektivtrafik ska vara prioriterat. Längst ned i transportkedjan hamnar biltrafiken. ”Om ökningen av trafiken inte tas om hand av busstrafik, cykel och gång kommer det befintliga trafiksystemet inte att kunna hantera de framtida flödena.” Och: ”Ensamåkande i bil är resurskrävande och ger en rad störningar”.
Några förslag till avlastning finns framtagna, skriver tidningen, vilka är följande:
– Mer omfattande enkelriktningar av gatorna i centrala Växjö.
– Placera bostäder och verksamheter så att resbehovet minskar.
– Fler invånare ska ha tillgång till grundläggande service (matinköp, förskola,skolor) på gångavstånd.
– Vara restriktiv till åtgärder som ökar biltrafikens fördelar i förhållande till gång-, cykel- och kollektivtrafik.
– Öka trafiksäkerheten genom en lugnare biltrafik på gator där oskyddade trafikanter och motorfordon möts.
– Parkering och P-ledningssystem.