Man förlorade tvist mot företag i Växjö
En 22-årig man lämnade vid ett flertal tillfällen in sin bil på en bilverkstad i Växjö. När verkstadschefen, vid det sista tillfället, meddelade honom om att det måste till ytterligare en reparation för 15 000 kronor anmälde han verkstaden till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Mannen krävde 15 000 kronor tillbaka alternativt en ny motor. Han menade då att han inte litade på att verkstaden verkligen skulle kunna få ordning på hans bil. Bilverkstaden menade i sin tur att felet hade varit av en sådan karaktär att det hade inte gått att förutspå den slutgiltiga kostnaden för att åtgärda det. Enligt Smålandsposten påpekar företaget också att de hade erbjudit kunden att göra om en av reparationerna kostnadsfritt.
ARN skriver i sitt beslut att ”Felsökning och reparation av en begagnad bil kan vara en svår uppgift” och går därmed på bilverkstadens linje.