Annons

Så bra är nya Volvo XC60

Första generationens Volvo XC60 har hela nio år på nacken, men det är inget som märks på försäljningen. För trots att gamlingen är på väg att fasas ut säljer den som aldrig förr och företagsledningen med Håkan Samuelsson i spetsen kan skratta hela vägen till banken. Det vilar således ett tungt ansvar på nya XC60 och redan nu kan sägas att köregenskaperna tar bilen till en helt ny nivå – precis som prislappen.
Barcelona • Publicerad 5 juni 2017
Foto: CNP MEDIA
Foto: CNP MEDIA

Provkörningar brukar traditionellt inledas i något konferensrum på den aktuella destinationens flygplats. Men har man nyligen tillskansat sig en plats i premiumklassen så gäller det att hålla stilen över hela linjen och således har Volvo byggt upp en egen mottagnings-lounge på korttidsparkeringen utanför Barcelonas flygplats. Hela staben av experter finns på plats och alla lyser i kapp med den frikostigt flödande spanska solen.

Exteriört är det bara att konstatera att Thomas Ingenlath och hans designteam inte legat på latsidan. En lägre och mer slimmad profil visar tillsammans med den nya fronten ett tydligt släktskap med storebror XC90 och bröderna delar mycket riktigt cirka sjuttio procent av komponenterna. Invändigt har antalet knappar och reglage minimerats och ersatts med bland annat en stor pekskärm. I stora drag är instrumentpanelen identisk med den i XC90, men ventilationsutblåsen är placerade vertikalt.

Annons

Vår testbil är fullsmetad med utrustning och har en ljus inredning med träpaneler som påminner om drivved i ådringen. De bekväma framstolarna har dessutom massagefunktion och känslan av lyx och flärd förstärks av ljusinsläppet från panoramaglastaket.

Alla bilar vi får stifta bekantskap med har fyrhjulsdrift och luftfjädring, vilket ger maximal utdelning vad gäller körupplevelsen. Men smakar det så kostar det och grundpriset börjar från 422 900 kronor för T5 (254 hk) och sträcker sig upp till 658 800 kronor för laddhybriden T8 (407 hk). Däremellan erbjuds även T6 (320 hk) samt turbodieslarna D4 (190 hk) samt D5 (235 hk). Vi provkörde den sistnämnda och en sak är helt klar – körmässigt är det här den roligaste Volvon någonsin.

Styrningen är underbar, den åttastegade automatlådan sköter sig exemplariskt och luftfjädringen är en dröm - för 40 000 kronor. Det är nämligen merpriset för att hoppa från Momentum upp till Inscription. Ändå fylls orderböckerna upp i ett rasande tempo och detta utan att kunderna fått köra en meter med nya XC60. Exakt nittio år efter starten har det blivit hippt att ratta Volvo.

Vill du ha fakta om bilen? Klicka här.

CNP MEDIA

Foto: CNP MEDIA
Foto: CNP MEDIA

Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons