Ska jag hinna till jobbet? Eller ska jag rädda miljön?
Juni. Jag hade precis börjat mitt sommarjobb i Alvesta och skaffat ett periodkort som skulle ta mig mellan Växjö och Alvesta de kommande månaderna. Under min första vecka hade jag tre pass som började kl 08.00. Och trots att jag hade en bil parkerad utanför min lägenhet bestämde jag mig för att det skulle vara bättre för min ekonomi, miljön och min morgontrötta hjärna att ta tåget. Krösatåget blev inställt, inte bara en eller två gånger, utan alla dessa tre morgnar. Jag fick en rejäl väckarklocka vad gäller kollektivtrafiken. Resultatet blev beklagligen att min bil fick lämna parkeringen mycket mer än vad jag hade räknat med. Oförväntat var det eftersom Alvesta ligger knappt 20 km ifrån Växjö. Jag kan bara ana hur jobbigt det kan vara för andra som behöver resa långa sträckor till jobb och studier.
När man hör vad de flesta partierna har att säga om kollektivtrafiken, får man reda på att dessa vill lägga hela 300 miljarder svenska kronor på snabbtåg som ska gå mellan storstäder. Men innan vi satsar denna ofantliga summa på trafiken mellan storstäderna, måste vi se till att vi faktiskt kan ta oss till grannorterna. Att satsa på hastighetsbanor kommer sluka välbehövliga pengar som istället kan läggas på underhåll av den järnväg som finns. Detta behövs. För att förtydliga hur mycket, kan vi ta exempel från inte längre än denna sommar där det rådde trafikkaos mellan Göteborg och Stockholm där det förekom över 30 inställda tåg, alltså tåg som skulle rullat men som aldrig gjorde det.
Tågresande är centralt och avgörande om vi ska minska transportsektorns klimatutsläpp. Att underhållet uteblir leder till sänkta hastigheter, försenade, och som vi redan vet, även inställda tåg. Och matematiken är enkel här, om punktligheten och tillförlitligheten minskar väljer människor bilen istället. Om vi i fortsättningen ska kunna arbeta på andra ställen än där vi är bosatta behöver vi en kollektivtrafik som är punktlig, snabb och säker.
Allt kan summeras på det här sättet. Kollektivtrafiken måste förbättras och bli mer tillförlitlig. Om det fortsätter så här som vi har haft det, måste vi välja mellan att hinna till jobbet eller rädda miljön. Jag vill göra båda.
Albert Sadiku, kommunkandidat för Liberalerna Växjö
VILL DU OCKSÅ SKRIVA DEBATTARTIKEL/INSÄNDARE? MAILA DIN TEXT TILL TIPS@VXONEWS.SE