Annons

Succén är tillbaka i Växjö

Återigen står Almi Företagspartner Kronoberg som värd i Växjö för en ny Digitalakademi. Det är ett initiativ tagit av Google och Almi, som nu drar igång med en ny omgång den 13 november.
Den här texten är producerad av Almi Företagspartner Kronoberg. Den är inte skriven av VXO News journalister. • Publicerad 1 november 2017
Förra året utbildades ca 200 företag i Växjö genom Digitalakademin. Foto: Matej Kastelic
Förra året utbildades ca 200 företag i Växjö genom Digitalakademin. Foto: Matej Kastelic

Utbildningarna vänder sig till företag som vill utbilda sig till att bli framgångsrika på nätet. Det är en kostnadsfri utbildning för småföretagare. Digitalakademins mål är att svenska företag ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Genom Digitalakademin kan du som företagare lära dig mer om hur ditt företag blir mer effektiva i sin marknadsföring på nätet.

I Växjö är det Almi Företagspartner Kronoberg som tillsammans med Google anordnar utbildningen igen. Förra hösten utbildades ca 200 företagare i Digitalakademins regi. Och nu är det alltså dags igen!

Annons

Anette Blomqvist, Almi Företagspartner Kronoberg berättar: Då det var så stort intresse redan förra hösten, har vi nu haft möjlighet att få göra ytterligare en omgång av Digitalakademin här i Växjö, vilket vi på Almi är mycket glada för. Vi var väldigt nöjda med utfallet av tidigare utbildningar och får på det viset också ett närmare samarbete med företag i regionen.

Digitalakademin är ett rikstäckande utbildningsinitiativ, som hjälper små och medelstora företag att växa med hjälp av internet. Utbildningarna är kostnadsfria – både online och fysiska utbildningar – för att ge Sveriges företag de verktyg de behöver för att lyckas online.

Almi Företagspartner Kronoberg är en naturlig samarbetspartner när ett företag är på gång att startas upp och under utvecklingsprocessen. Resurser, stöd, utbildningsinsatser och specialistkompetenser finns som hjälp att få via Almi. I vårt uppdrag passar denna typen av utbildningen in väldigt väl, säger Anette Blomqvist, Almi Företagspartner Kronoberg.

Utbildningen kommer att hållas 4 omgångar i Växjö. Och även detta året kommer Anette Kling från Gota Media/Smålandsposten att hålla i utbildningen. Gota Media/Smålandsposten håller den här typen av utbildningar åt Google och Almi för de är Google premier partner och har många specialutbildade personer inom Google´s tjänster. Att vara Google

premier partner innebär bland annat att det är säkerställt att senaste tekniken används när de annonserar via Google. De är även kallade till utbildningar på Google för att hålla sig a jour med utvecklingen inom Google och dess tjänster, samt att det är god kvalité i kundernas konton.

Anette Kling, digital försäljningschef Gota Media/Smålandsposten säger: Detta är tredje gången som vi får hålla utbildningen här i Växjö, vilket visar på att intresset och värdet är stort för företagen i regionen. Självklart är vi jättestolta att Google och Almi har valt oss som partner. Det måste ju tolkas som att de anser att vi besitter stor kunskap på detta området. Självklart spelar det in att vi även är Google premier partner, avslutar Anette.

En som gick utbildningen förra omgången är Karin Gustafsson från Stenbäcks mattor: Jag valde att gå Digitalakademin för att jag vill nå ut till kunderna även i de digitala kanalerna i kombination med min övriga marknadsföring.

För mig blev det väldigt tydligt att det är jätteviktigt att ha en bra hemsida och att den är uppdaterad. Google Analytics är ju också ett bra verktyg för att se vad kunderna hittar oss från antingen via hemsida eller exempelvis från smp. Även det fick jag lära mig på Digitalakademin.

Vi kör mycket annonsering dels via Instagram, Google samt Facebook och självklart både i print och på nätet när det gäller Smålandsposten. Jag lärde mig just att det är en kombination av marknadsföring som funkar bäst.

Jag märker att folk i alla åldrar använder sociala medier och digitala kanaler. Stenbäcksmattor har ofta kunder inne som har sett något de sökt efter i våra digitala kanaler, jätteroligt!

Annons

Just nu är det bra tryck på heltäckningsmattor som vi kör i olika kanaler, vilket märks i butiken. Vi är jättenöjda och det är full fart i butiken! Jag skulle rekommendera andra företagare att gå för att inse hur viktigt det är med hemsidan, hur fort man kan nå ut till sina kunder via Instagram och Facebook, sökorden på Google, Google Analytics hade jag själv ingen koll på innan.

Karin Gustafsson på Stenbäcksmattor avslutar, en annan rolig sak med att gå Digitalakademin, var att jag

träffade andra småföretagare som också har funderingar kring sin marknadsföring, alltid bra med erfarenhetsutbyte, vilket det också blev tid till under utbildningsomgångarna.

Är du också intresserad av att utbilda dig kostnadsfritt? Nu är det hög tid att anmäla ditt företag via:

www.digitalakademin.se Kursstarten är den 13 november kl 15 på konserthuset i Växjö.

Karin Gustafsson, Stenbäcksmattor, märker skillnaden i butiken.
Karin Gustafsson, Stenbäcksmattor, märker skillnaden i butiken.
Anette Blomqvist, Almi, ser fram emot att möta fler företagare.
Anette Blomqvist, Almi, ser fram emot att möta fler företagare.
Mer info

Digitalakademin

Digitalakademin är ett rikstäckande utbildningsinitiativ, som hjälper små och medelstora företag att växa med hjälp av internet. Initiativet grundades av Almi Företagspartner och Google som erbjuder kostnadsfria utbildningar. Mer än tio tusen företagare har sedan starten 2015 gått Almis och Googles Digitalakademi. Utbildningen är uppdelad i fyra tillfällen på sammanlagt 16 timmar och är helt kostnadsfri för deltagarna.

Utbildningsstart i Växjö den 13/11 sedan är det 20/11, 28/11 och 4/12 som gäller och platsen i Växjö är konserthuset. På varje ort har man samarbetat med en lokal digitalbyrå och i Växjö är det Gota Media/Smålandsposten. Anmälan sker på www.digitalakademin.se

Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons