Annons

Världens dyraste bilar

Publicerad 12 juli 2017
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB

Vi har testat världens just nu dyraste superbilar.

Bugatti Chiron 30 000 000:-

Annons

Spänn fast säkerhetsbältet för nu blir det åka av. Bugatti Chiron accelererar till hundra på 2,5 sekunder och toppar 420 km/h - vilket innebär att man färdas 117 meter i sekunden. Det är obegripligt snabbt och boven i dramat är en nyutvecklad W16-motor med fyra turboaggregat på 1 500 hästkrafter. Men det är knappast gratis att lägga vantarna på ett av de totalt 500 exemplaren eftersom världens snabbaste produktionsbil även är världens dyraste med en prislapp på svindlande (håll i Er nu) 30 miljoner kronor!

Aston Martin Vulcan 21 000 000:-

Aston Martin Vulcan är en lågsniffande dröm och namnet kommer mycket riktigt från det klassiska bombplanet Avru Vulcan. Supersportbilen ska tillverkas i 24 exemplar, ett exemplar för varje timme i Le Mans berömda 24-timmarslopp. Britten är avsedd strikt för bankörning och motorn är en sjuliters V12:a på 820 hästar vars kraft skickas till bakhjulen via en sexväxlad sekventiell låda. Hundrastrecket nås på tre sekunder samtidigt som toppfarten överstiger 320 km/h. Låter det intressant? Sorry, Vulcan fick en flygande start och är slutsåld.

Koeingsegg Agera RS1 19 500 000:-

I Ängelholm tillverkas supersportbilar som får oss vanliga dödliga att sukta efter en välfylld plånbok. Koenigsegg Agera RS1 har en kaross av vitskimrande kolfiber men det mest häpnadsväckande går inte att detaljstudera på utsidan. I maskinrummet arbetar nämligen en V8:a på 1 360 hästkrafter och 1 011 Newtonmeter. Det resulterar i prestanda som kan få den mest luttrade matematikern att klia sig i huvudet. 0-100 km/h kirras på 2,8 sekunder och trehundrastrecket nås 9,5 sekunder senare. Hutlösa fartresurser, men det är även prislappen på närmare tjugo miljoner kronor!

Ford GT 5 300 000:-

Jänkarna spänner musklerna och presenterar den snabbaste (347 km/h i toppfart) och dyraste modellen i Fords 114-åriga historia. Nya GT är riktigt läcker och bjuder på skarpa veck, ultralätt kolfiberkaross och pricken över i:et är en inglasad V6:a på 647 hästkrafter som placerats strax bakom de åkande. Linjerna andas sextiotal och tankarna rullar naturligtvis till legendariska Ford GT40. Enbart 250 exemplar om året kommer att byggas och hittills har fyra svenskar godkänts som köpare. Det räcker nämligen inte med att ha en stor plånbok - alla köpare måste även leva upp till tillverkarens kravlista!

Ferrari F12 tdf 4 500 000:-

Ferrari F12 tdf älskar att sniffa asfalt och förkortningen ”tdf” står för ”Tour de France”. Nej, italienarna är inte ute och cyklar med sin hyllningsbil - det fanns nämligen en klassisk biltävling som hölls i princip årligen mellan 1899 och 1986 vars namn delades med den berömda cykeltävlingen. 799 exemplar kommer att tillverkas och V12:an på 780 hästkrafter fixar accelerationen 0 till 100 km/h på 2,9 sekunder eller än mer imponerande – 0 till 200 km/h på 7,9 sekunder och toppfarten nås vid 340 km/h.

Rolls-Royce Dawn 3 700 000:-

Annons

Nya dagar gryr hos Rolls-Royce som letat fram det klassiska modellnamnet Dawn. Den 529 centimeter långa cabrioleten kantas av lyx i överflöd och i fronten trånar på sedvanligt manér ”The Spirit of Ecstasy”. Tygsuffletten är en av världens tystaste och du cabbar upp eller ner på tjugo sekunder. Under den extremt långa motorhuven finner vi engelsmännens V12:a på 6,6-liter och 571 hästkrafter som i sin tur ger ifrån sig ett härligt muller som får ränderna på förarens kritstreckskostym att börja skaka.

Lamborghini Aventador Roadster 3 000 000:-

Vad sägs om ett tjurigt vrålåk med kaxiga linjer, fräcka detaljer och sjuhundra hästkrafter? Tja, Lamborghini Aventador Roadster är en hårresande friskluftsracer vars V12:a frustar lika ursinnigt som den spanska tjuren supersportkärran döpts efter. När rödljuset slår om till grönt fixas hundrastrecket på tre sekunder samtidigt som italienskan toppar 350 knyck. Blixtförälskelsen är ett faktum och det här är verkligen ”amore a prima vista” – alltså kärlek vid första ögonkastet!

McLaren 720S 2 550 000:-

Efterträdaren till McLaren 650S är här och trots sin prislapp på 2 550 000 kronor så måste vi tyvärr meddela att samtliga exemplar redan är slutsålda. Arvtagaren har ingen liten roll att axla och nya 720S har likt föregångaren försetts med dörrar som öppnas uppåt, men en nyhet är att en del av det glasade taket hänger med. Hjärtat i supersportbilen är en dubbelturbo V8 på 710 hästkrafter och 770 Newtonmeter som ser till att rakan till hundra fixas på blott 2,9 sekunder samtidigt som McLaren 720S toppar 341 km/h.

Bentley Bentayga W12 2 200 000:-

Hantverksmässiga detaljer har alltid legat britterna varmt om hjärtat och nya Bentley Bentayga är definitivt inget undantag. Midsommargängets enda drömsuv bjuder på rundade former och lyx i överflöd - men trots sin tjänstevikt på närmare 2,5 ton fixar flaggskeppet hundrastrecket på 4,1 sekunder samtidigt som toppfarten är 301 km/h. Detta tack vare en gigantisk W12-motor på 608 hästkrafter och 900 Newtonmeter. Därmed är nya Bentayga världens starkaste och dyraste suv.

Porsche 911 Turbo S Cabriolet 2 066 000:-

Det här är ett riktigt krutpaket som bjuder på gott om ruffs i kalufsen. Under bakluckan arbetar nämligen en V6:a med dubbelturbo på 580 hästkrafter som fixar 0-100 km/h på tre sekunder och toppar 330 km/h. Porsche 911 Turbo S Cabriolet må vara vår billigaste drömbil, men låt inte det lura dig. Man får extremt mycket för pengarna och Stuttgartföretaget är historiskt sett den biltillverkare som vunnit flest titlar i motorsportsammanhang. Senaste segerpokalen kommer från årets 24-timmarslopp på Le Mans som tyskarna vann för tredje året i rad!

Fotnot: Alla priser är rekommenderade cirkapriser inkl. ev extrautrustning och svensk moms.

Annons

Jenny Nillsson/CNP AB

Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons