Växjö kommun byter logga
Kommunstyrelsen i Växjö har beslutat om en ny kommunikationspolicy och ny visuell identitet för kommunkoncernen. För att kvalitetssäkra att kommunikationen blir enhetlig, tydlig och tillgänglig har en enhetlig grafisk profil tagits fram. Den nya profilen, som bland annat innehåller en ny logotyp, ska användas av alla kommunala verksamheter i stället för olika profiler som det är i nuläget.
– Med en ny gemensam visuell identitet knyter vi ihop kommunens alla verksamheter och gör det lättare att känna igen kommunen. Detta stärker vårt varumärke och förtydligar hur Växjö kommun är att leva, bo och verka på, nu och i framtiden. Det blir tydligare vilka verksamheter och vilken service vi ger våra invånare, företag och besökare och vad som är finansierat med skattemedel. Detta är också viktigt i vår roll som arbetsgivare, säger Monica Skagne, kommunchef, i et pressmeddelande.
Enligt förslaget, som kommunfullmäktige ska fattas beslut kring den 20 november, får Växjö kommun ett eget typsnitt. Att ta fram den nya kommunikationspolicyn och grafiska profilen har kostat drygt 500 000 kronor och finansierats inom innevarande budget 2018.