Annons

Växjö satsar stort på Black Friday

Växjö • Publicerad 22 november 2018
Foto: Pressbild

Black Friday är en av handelns viktigaste försäljningsdagar under året. Verksamheterna i Växjö City och på Grand Samarkand laddar nu för den intensiva fredagen och helgen.

– Det är en extremt stor försäljningsdag för butikerna och en viktig dag för handeln, säger Mats Jäderberg på Grand Samarkand.

Annons

Nästan varannan svensk planerar att köpa något i samband med Black Friday i år, enligt en ny prognos från Svensk Handel.

Handeln i Sverige beräknas omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor under Black Friday, som äger rum den 23 november. Det är ungefär en miljard mer än vad Black Friday uppskattas ha omsatts i fjol.

I Växjö ökade försäljningsvolymen med 103 procent förra året, jämfört med året innan. Störst ökning i Kronobergs län hade Uppvidinge med 375 procent, enligt nya siffror från Klarna.

– Black Friday var vår bästa dag sett till besöksantal 2017. Det är en extremt stor försäljningsdag för butikerna och en viktig dag för handeln, säger Mats Jäderberg, centrumchef på Grand Samarkand.

Verksamheter på både Grand Samarkand och i Växjö City öppnar tidigare än vanligt på fredagen för att kunna vara tillgängliga för fler konsumenter.

– Vi vill att fler personer ska ha möjlighet att fynda i veckan, även på morgonkvisten, säger Nils-Petter Nilsson, vd och centrumledare på Växjö Citysamverkan.

Black Friday har på många ställen också blivit Black Weekend och Black Week med erbjudanden under flera dagar. Växjö City satsar på Black Weekend med stort fokus under hela helgen.

– Black Weekend är stort i city, det är olika beroende på vad det är för business men eventet är stort. Med ett nytt sätt att räkna besökarna på kommer vi lättare att kunna räkna besöksflöde på i framtiden. Det kommer betyda mycket framöver, säger Nils-Petter Nilsson.

Black Friday utgör också startskottet för julhandeln och enligt prognosen från Svensk Handel planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black Friday att även handla julklappar.

– Det blir en uppstart och rivstart för julklappshandeln och många butiker och verksamheter satsar också på att börja sina kampanjer inför jul redan nu, säger Mats Jäderberg.

Annons

Enligt Svensk Handel är de mest populära kategorierna kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Foto: Mattias Mattisson
Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons