Växjö tar bort ”Europas grönaste stad”
Under tisdagen blev det känt att kommunstyrelsen i Växjö har beslutat om en ny kommunikationspolicy och ny visuell identitet. Det föreslås bland annat en ny logga, som kommunfullmäktige ska ta ett slutgiltigt beslut om den 20 november. Logotypen ska bygga på kommunvapnet och är optimerad att vara synlig och tydlig oavsett kanal och media. Den nya logotypen alltid stå självständigt, utan exempelvis deviser eller förvaltningsnamn. I samband med det väntas också texten ”Europas grönaste stad” försvinna från loggan.
- Vårt hållbarhetsarbete, som är grunden till Europa grönaste stad, är något som genomsyrar våra politiska beslut och hur de besluten verkställs. Det ska återspeglas i kommunikationen och försvinner inte för att vi får en ny gemensam visuell identitet. Den nya logotypen blir också enklare att känna igen och alla som bor i Växjö kommun ska känna att logotypen tillhör dem, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.
Läs mer om ändringarna nedan.