unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Växjöbaserade bolaget tappade 90 procent av sin försäljning - nu igång med ny idé

Det Växjöbaserade bolaget YLDRs nisch är att vara en partner för olika bolag inom e-sport och gaming. YLDR hjälper bland annat sina partners att hitta nya vägar till intäkter genom kläder och merchandise.

Företaget flyttade nyligen in i Videum Science Park i Växjö med sina sex anställda.

När pandemin slog till tappade bolaget 90 procent av sin försäljning. Nu har YLDR skyndat på sin affärsresa och börjat sälja e-sportskläder till lagens fans världen runt via e-handel, vilket egentligen var planerat att genomföras i framtiden. Tidigare har företaget fokuserat på att sälja sina kläder under större events som Dreamhack och mindre LAN.

Robin Backström, grundare och vd, kommer själv från en bakgrund med merchandise från traditionell sport. Han ser inte att YLDR har någon lika nischad konkurrent i Skandinavien och endast ett fåtal i USA. Nyligen gjorde man klart med The Alliance, Sveriges främsta lag och top 5 i världen inom spelet DOTA.

– Vi ligger nu lite före marknaden och kommer att vara slagkraftiga när det smäller, säger Robin Backström, grundare och vd innan han fortsätter:

– Jag menar att stödja sitt favoritlag inom e-sport genom kläder kommer att bli lika naturligt som att bära en halsduk eller tröja för sitt favoritlag inom traditionell sport.

E-sport har i coronapandemin, när traditionella sporter fått ställa in, kommit in i finrummet. Det har blivit alltmer accepterat att lägga mer tid på att titta när andra spelar, än att själva utöva sporten.

– Att bära matchande kläder handlar för lagen om att lyfta sitt varumärke och sina sponsorer, för fansen handlar det om att bygga en identitet och visa på gemenskap, förklarar Robin och fortsätter; kanske blir det ännu viktigare för digitala organisationer där du inte fysiskt delar en plats utan via kamera och sociala medier får visa din tillhörighet.