Annons

Växjöbo köpte bänkskiva som gick sönder – får inte pengarna tillbaka av IKEA

En man i 60-årsåldern från Växjö har anmält IKEA till Allmänna reklamationsnämnden.
Anledningen är en bänkskiva som har gått sönder.
Trots garanti på varan vill inte IKEA lämna tillbaka pengarna.
Växjö • Publicerad 25 juli 2023 • Uppdaterad 27 juli 2023
Ikea.
Ikea.Foto: MAXIM THORÉ

I november 2018 köpte en man från Växjö en bänkskiva i granit från IKEA. Bänkskivan kostade 17 000 kronor och hade en garanti på tio år.

Nu har bänkskivan fått en spricka. Mannen reklamerade produkten till IKEA i maj i år, varpå en besiktningsman besökte hemmet och undersökte skivan.

Efter besöket meddelade IKEA att de inte vill ersätta bänkskivan eftersom kunden enligt dem orsakat skadan själv.

Mannen har anmält IKEA till Allmänna reklamationsnämnden som kommer pröva konsumenttvisten. Om den är korrekt gjord så kommer ARN att lämna en rekommendation på hur situationen ska lösas.

Här saknas innehåll

Thea KarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons