Växjöbo vinner tvist mot bilhandlare
Växjö • Publicerad 13 april 2020
För ett år sedan köpte en Växjöbo en begagnad bil från en bilhandlare i Växjö. Kort därefter märkte Växjöbon att bilen krävde ovanligt mycket motorolja och då han hade tre månaders garanti på motorfel bad han bilhandlaren att åtgärda felet.
Bilhandlaren hittade dock inget fel med motorn och menade i sin tur garantin inte längre gällde då Växjöbon hade använt ”billig olja”, skriver Smålandsposten.
Växjöbon tog ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och krävde att oljeproblemet skulle åtgärdas eller att köpet skulle hävas.
ARN har valt att gå på Växjöbons linje. Bilhandlaren måste därmed kostnadsfritt åtgärda problemet.
Nadia HagbergSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.