Växjöbutik vinner två priser
Prisjakts tävling Årets butik är Sveriges största butikstävling när det kommer till antalet konsumenter som engagerar sig och butiker som medverkar.
Bland årets vinnare finns en butik i Växjö. Outnorth prisas i två olika kategorier, både som årets medvetna butik och i kategorin sport. Årets medvetna butik avgörs till skillnad mot övriga kategorier av en expertjury bestående av Nathalie Green, medgrundare av Doconomy, Henrik Pålsson, lektor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, samt Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion.
Juryns motivering lyder: ”Årets vinnare utgår från FN:s globala hållbarhetsmål för att stegvis nå en alltmer hållbar verksamhet. Företaget jobbar systematiskt med att integrera hållbarhetsarbetet i verksamheten genom exempelvis inköpsavtal, transparens och samarbeten med speditörer och externa organisationer om hållbarhetsfrågor. Ambitionen är hög i såväl stora som små frågor där företaget jobbar med konkreta och mätbara mål. Vinnaren beaktar hela kedjan från ansvarsfull produktion, via en genomtänkt transport- och fraktpolicy till att underlätta medvetna konsumentval vid köp. För ett systematiskt och medvetet arbete mot hållbara lösningar är Outnorth årets vinnare.”
– Att juryn utser Outnorth till Årets medvetna butik, samtidigt som konsumenterna röstar fram dem till vinnare i kategorin Sport, tror jag inte är en tillfällighet. Dagens konsumenter förväntar sig en bra köpupplevelse, men också ansvarstagande när det kommer till hållbarhetsaspekten. Outnorth lyckas kombinera bägge av dessa aspekter, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.