Annons

Växjöföretag hade fel jämförelsepriser under Black week

Växjö • Publicerad 8 mars 2021
Outnorth
OutnorthFoto: URBAN NILSSON

Under Black Week hade Växjöföretaget Outnorth felaktiga jämförelsepriser, visade en kontroll som Konsumentverket gjorde av marknadsföringen i samband med veckan.

– Att man lurar sina egna kunder är inte snyggt på något vis, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket, till Smålandsposten.

Annons

Outnorth lockade med prissänkningar på flera varor med 20-30 procent och ibland mer än så men det visade sig inte stämma när Konsumentverket jämförde med prishistoriken. Outnorths vd Harald Ennen menar att bristerna har uppstått omedvetet och lovar korrigering. Han lyfter fram svårigheter på grund av att leveranser varit försenade, att varor säljer slut och sedan återkommer som nya produkter och att de tillämpar dynamisk prissättning med priser som varierar med efterfrågan och marknadssituationen.

– Det kan säkert finnas omständigheter som gör det svårt för bolagen i vissa fall, men det finns ingen skyldighet att man ska jämföra med ett ordinarie pris. Kan man inte göra det utan att vilseleda konsumenter får man helt enkelt avstå, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket, till Smålandsposten.

Myndigheten nöjer sig med att Outnorth försäkrar sig om korrigering.

Här saknas innehåll

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons