Annons

Vinn på välgörenhet

En krona per dag. Det är insatsen i det digitala rikslotteriet Världens chans, där 50 procent av pengarna oavkortat går till välgörenhet och 50 procent till vinster i form av presentkort i E-handelsbutiker. Konceptet är utvecklat av Växjö-entreprenörerna Erika Jonsson Bernstone och Maria Sandell.
– Det är så mycket mer än ett lotteri. Jag ser det snarare som välgörenhet med vinstchans, säger Erika.
Växjö • Publicerad 28 september 2019
Foto: David Färdigh

Spelbranschen i Sverige har genomgått stora förändringar de senaste åren. De traditionella nationella lotterispelen har förlorat mark medan större internationella aktörer tagit en allt större del av marknaden. Den nyligen införda spellicensen med ansökningsförfarande hos Spelinspektionen är visserligen tänkt att stänga ute oseriösa aktörer men innebär också stora omkostnader för de mindre lotterierna som drivs av civilsamhällets organisationer.

– Lotterier är en viktig inkomstkälla för många organisationer och föreningar. Men att samla in pengar är i praktiken dyrt och många organisationer har idag stora bekymmer med sin finansiering.

Annons

Erika har liksom kollegan Maria sin bakgrund i lotteribranschen, men valde att hoppa av för att göra något annat. Nu är de tillbaka i samma bransch, fast med ett helt annat ingångssätt.

– Jag och Maria är båda samhällsengagerade och kände att det borde gå att göra mer för att vända samhällsutvecklingen. Vid tidpunkten när vi började diskutera vår affärsidé kom det ett flöde av nyheter som terrorattentat, kris inom förlossningsvården, utbredd psykisk ohälsa och ökning av antalet självmord. Vi kände, vad kan vi göra? Finns det en möjlighet att via en ny form av lotteri ge resurser till välgörenhet och samhällsförändring?

Tankegångarna utmynnade i Världens Chans, ett digitalt rikslotteri där insatsen är en krona per dag. 50 procent går till vinstutdelning i form av presentkort hos E-handelsbutiker.

– Det är allt från resor och hotellweekends till elcyklar, klockor och ljudboksabonnemang.

Men 50 procent går det till det överordnade syftet, nämligen välgörenhet. Erika och Maria har valt ut nio mindre hjälporganisationer, som bland annat arbetar förebyggande mot självmord, spädbarnsdöd och människohandel samt ger stöd till barn som förlorat en nära anhörig.

– Kriteriet när vi gjort urvalet är att det ska vara organisationer som gör viktiga stödinsatser och aktivt driver på för att förändra samhället.

Världens chans

Vill ge 80 miljoner kronor

Namn: Erika Jonsson Bernstone.

Företag: Driver tillsammans med Maria Sandell Världens Chans, ett digitalt rikslotteri med inriktning på välgörenhet.

Rollfördelning: Jag är konceptutvecklare och gör mer marknadsföring och partnerskap. Maria håller mer i IT-teknik, juridik och strategi.

Finns: Videum på Linnéuniversitetet i Växjö.

Startade: Världens Chans drog igång live på nätet första januari i år.

Småländskt koncept: Vi är det småländska lotteriet, Liten insats – maximalt värde!

Målsättning: Att inom en femårsperiod ha gett civilsamhällets hjälporganisationer 80 miljoner kronor.

Respons: Positivt! Kunder tackar oss för det jobb vi gör för organisationerna. Många spelare och även kollegor i spelbranschen har berättat att vårt koncept är ”nyskapande” och ”annorlunda”.

Tur i spel: Som liten vann jag en gång en ”jättenalle” på julskyltningen i Växjö. Jag kommer ihåg att jag sedan gick väldigt stolt Storgatan fram. Vilken lycka det var!

Världens chans ska leva upp till sitt namn. Erika beskriver konceptet som välgörenhet med vinstchans.

– Det viktiga är att stödja välgörande organisationer. Och vinner man blir det som ett extra tack.

Om många är med och ger en krona per dag kan man åstadkomma verklig skillnad, betonar Erika, som kallar Världens chans det småländska sättet att bedriva lotteri.

– Det är en minimal insats som ger maximalt värde.

Annons

Men kombinationen välgörenhet och lotteri är inte helt okontroversiell, hur ser ni exempelvis på risken för spelmissbruk?

– Det har varit viktigt både för oss och för våra organisationer att minimera alla sådana risker. Insatsen är bara en krona om dagen och i vårt fall är det dessutom långt mellan betalning och dragning, det vill säga snabbheten som kan trigga igång spelmissbruk saknas helt här. Vi ger inga rabatter och använder oss inte av premier för deltagande. Vinsterna är presentkort mellan 500 och 50 000 kr. Vi har alltså varken megajackpots eller ”insatsen tillbaka”.

Lotteri som en mekanik för att få fram till välgörande ändamål är redan sedan tidigare en an framgångsrik metod, men att bygga upp, sköta och administrera lotterier är jobb- och kostnadskrävande.

– Vad vi erbjuder välgörenhetsorganisationerna är en finansieringsmöjlighet som varken kostar dem jobb eller pengar. Vi står för den finansieringen genom vår affärsmodell och de företag som är med oss.

Världens Chans deltar i Företagsfabriken, en inkubator där nystartade företag med stor framtidspotential får hjälp med affärsutveckling under 30 månader. Kraven som ställs på deltagarna är höga, men Erika och Maria tar sats mot just höga höjder.

– Målet är att inom en femårsperiod ha gett tillbaka 80 miljoner till civilsamhällets olika hjälporganisationer.

Världens chans har varit igång live sedan första januari och nu är utmaningen att nå ut och skapa kännedom.

– Vi marknadsför oss främst via sociala medier och så har de nio välgörenhetsorganisationerna länkar till oss på sina hemsidor. Flera organisationer och företag knackar redan på dörren och vill vara med i nästa omgång.

Hur ser målgruppen ut för lotteriet?

– En krona om dagen är inkluderande och ger alla möjlighet att vara med. Vårt tilltal med fokus på hjälpen har lockat en betydligt yngre målgrupp än traditionella lotterier. Vi tror därför helt klart att det här är framtidens form av lotteri!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons