Annons
Växjö

Butikskedjan satsar i Växjö – bygger om butiken och ser tydliga trender

Butikskedjan Clas Ohlson har något för alla. Det menar butikschefen Puma Nilsson, som dock kan konstatera att det varit extra stor åtgång på matförvaringsprodukter det senaste året.
– Det är en trend som förstärkts. Folk lagrar mat i större utsträckning och vill ha snygg och funktionell förvaring.
Växjö • Publicerad 3 februari 2024
Puma Nilsson är butikschef på Clas Ohlson på Grand Samarkand i Växjö.
Puma Nilsson är butikschef på Clas Ohlson på Grand Samarkand i Växjö.Foto: David Färdigh

Det oroliga omvärldsläget påverkar även vad som säljs ute i butikerna. Extra påtagligt blev det i början på året i samband med rikskonferensen Folk och Försvar i Sälen när såväl ministrar som militära befälhavare uppmanade svenska folket att höja sin beredskap, vilket omgående gav ett uppsving för försäljning av så kallade preppingvaror.

– Direkt dagen efter nyhetssändningarna från Sälen så ökade försäljningen av både vevradio, powerbanks, vattendunkar och stormkök, berättar Puma Nilsson, butikschef på Clas Ohlson i Växjö.

Annons

Butikskedjan Clas Ohlson etablerade sig i Växjö 2004, först i centrum men sedan 2013 är det Grand Samarkand som gäller.

– De goda parkeringsmöjligheterna är en viktig fördel för oss. Vi har många bilburna kunder utifrån, till exempel från Kalmar, Ljungby och Vetlanda.

Sortimentet är inriktat på varor inom bygg, fritid, multimedia, hem och el.

– Men vi har något för alla. Framgångskonceptet är just det breda och prisvärda utbudet i kombination med kundservicen. Vi hjälper att människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar.

Tydlig trend. Matförvaring är en storsäljare just nu, konstaterar Puma Nilsson, butikschef på Clas Ohlson på Grand Samarkand i Växjö.
Tydlig trend. Matförvaring är en storsäljare just nu, konstaterar Puma Nilsson, butikschef på Clas Ohlson på Grand Samarkand i Växjö.Foto: David Färdigh

Sortimentet ska dessutom utökas ytterligare berättar Puma. Det är också anledningen till den pågående ombyggnationen i butiken.

– Det är en del av vår framtidssatsning. Vi kommer kunna erbjuda ännu fler produkter. Ombyggnationen ska vara klar i slutet av februari.

Hur har ni påverkats av lågkonjunkturen?

– Mest genom att kunderna är något mer försiktiga och prismedvetna än vanligt.

En typ av produkt som dock fått ett rejält uppsving och blivit en storsäljare är förvaring, och då särskilt matförvaring.

– Det är något som förstärkts under senaste året. Förvaringsprodukter ger en tydlig ekonomisk vinning för våra kunder. Maten håller till exempel längre i kylskåpen.

Annons

Och som tidigare nämnts så är det god åtgång preppingprodukter.

– Ja, beredskap och förvaring är tydliga trender.

Fakta

Clas Ohlson i Växjö

Namn: Puma Nilsson.

Företag: Butikschef på Clas Ohlson i Växjö.

Finns: På Grand Samarkand.

Antal anställda: 16 med vår extrapersonal.

Rekryteringsbehov: Inte i dagsläget, men däremot till sommaren.

Aktuellt: Bygger just nu om butiken för att utöka sortimentet ytterligare.

Storsäljare i butiken: Förvaringsprodukter, bland annat för matförvaring samt preppingprodukter som vevradio och powerbanks.

Stundande 20-årsjubileum: I vår firar Clas Ohlson 20 år i Växjö. Det kommer uppmärksammas på flera olika sätt, så håll utkik!

MISSA INTE VÅRT ERBJUDANDE!

Här saknas innehåll

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons