Dubbelfel när exklusiv spis sprack – Växjöbo vinner tvist
I vintras köpte en man i Växjö en exklusiv spishäll till sitt kök från en elektronikkedja. Han beställde även en bänkskiva i sten från ett byggföretag och personal från det företaget monterade hällen på plats i bänkskivan.
När spishällen inte fungerade efter monteringen krävde elkedjans utskickade servicetekniker att hällen skulle monteras bort från skivan för att kunna felsökas.
Men eftersom hällen hade limmats fast så sprack glaset när byggföretagets personal försökte få loss den.
Växjöbon anmälde det inträffade till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), sedan både elektronikkedjan och byggföretaget skyllt på varandra för att hällen förstördes.
Kedjan förklarade för ARN att man inte kunde lastas eftersom det var byggföretaget som hade råkat ta sönder hällen när den skulle monteras bort.
Byggföretaget hävdade å sin sida att det var elkedjans tekniker som hade brustit i sin kompetens eftersom hällens elektriska komponenter kunde kommas åt och repareras underifrån, utan att den behövde monteras bort över huvud taget.
ARN konstaterar nu att båda företagen måste hållas ansvariga för den förstörda hällen och de ska nu ”solidariskt” betala de cirka 18 000 kronor som Växjöbon fick betala för en ny spishäll.