Dubbelspåret i Växjö kan prioriteras bort – kommunen vänder sig till regeringen
Järnvägssträckan mellan Växjö och Alvesta är en av de mest belastade enkelspåriga järnvägarna i Sverige, med över 100 tåg som trafikerar den varje dag. Men det planerade dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur, som beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Nu vänder sig Växjö kommun till regeringen och kräver att projektet tas med i planen för 2026–2037.
Målet på lång sikt är att hela sträckan ska vara dubbelspår men sträckan Växjö-Räppe har varit med i planen tidigare. Sträckan är hårt belastad och förseningar riskerar att slå hårt mot både näringsliv och boende, skriver Växjö kommun i skrivelsen.
– Vi har både viljan och ambitionen att utveckla trafiken där kommunen har rådighet, men nu måste staten ta sitt ansvar och säkerställa att infrastrukturen som de ansvarar för håller måttet, säger Malin Lauber (S), kommunstyrelsens ordförande.
Ett dubbelspår behövs för att förbättra kapaciteten, minska förseningarna och främja hållbara transporter i hela södra Sverige, enligt Växjö kommun. Det lyfts också fram att sträckan är viktig i internationella godsstråket Baltic-Link och spelar en strategisk roll för Sveriges försvar efter landets inträde i Nato.
– Det är inte bara en regional fråga – utan en nationell och internationell angelägenhet. Kust till kustbanan är en viktig länk i det europeiska godsstråket och får ökad betydelse med Sveriges Nato-medlemskap, säger Pernilla Tornéus (M), 2: a vice ordförande i kommunstyrelsen.