Annons
Växjö

Emma och Emma är nytänkare i floristbranschen

Växjö • Publicerad 13 oktober 2018
Foto: Nadia Hagberg

Redan som 20-åringar startade de eget och öppnade blomsterbutiken Blomstra by Emma. Kompisarna Emma Skogh och Emma Petersson Ucal har sedan starten september 2015 fixat bordsdekorationer till Melodifestivalen, introducerat nya trender och gjort mängder med brudbuketter.

– Att det gått bra beror nog på att vi vågar testa nya saker. Vi gillar att sticka ut!

Annons

Emma och Emma har inte bara förnamnet gemensamt. De delar dessutom både intressen och företag. När Magazinet träffar dem i källarbutiken på Bäckgatan så är de nyligen hemkomna från en mässa i Paris. Besöket resulterade i såväl nya inköp som nya inspirerande idéer.

– Vi tycker om att upptäcka och introducera nya trender, så nu har vi mycket som vi vill visa upp för Växjöborna!

Emma och Emma träffade på varandra under gymnasietiden där båda gick Floristprogrammet. Sedan hamnade de på samma arbetsplats och kände att de klaffade.

– Vi hade kul när vi jobbade ihop och började ganska snabbt prata om att starta något eget tillsammans.

Ni var vid den tidpunkten 20 respektive 21 år, kändes det inte som ett stort steg att bli företagare i så unga år?

– Nej, vi båda kommer från företagarfamiljer så det här med att driva företag kändes ganska naturligt. Vi var båda beredda på att jobba hårt och att våga chansa.

Chansningen gick hem. I sin blomsterbutik har de lyckats skapa sin egen speciella stil som vunnit gehör hos Växjöborna.

– Vi gillar det naturfärgade och låter blommorna får sätta färg i butiken för att skapa en unik stämning. Sen gillar vi också att upptäcka och introducera nya trender. Ibland får vi kommentarer från kunderna som, den blomman har jag aldrig sett eller hört talas om innan!

Foto: Nadia Hagberg

Ett uppdrag som de kommer ihåg lite extra var när de fick göra bordsdekorationerna till banketten i samband med Melodifestivalen i Växjö.

– Att vi får den typen av jobb beror nog på att vi är unga och vågar vara nytänkande.

Annons

Längst inne i blomsterbutiken finns det som Emma och Emma kallar Brudrummet. En liten avskild, stämningsfull oas där väggen är dekorerad med inspirerande foton som berör allt som hör till bröllop, bland annat just blommor.

– I det här rummet brukar vi träffa våra bröllopskunder för att diskutera färg och teman.

Och många bröllop har det blivit.

– Ja, och särskilt 2018 har varit ett riktigt bröllopsår. I genomsnitt har vi haft minst ett bröllop varje helg.

Hur ser bröllopstrenderna ut just nu?

– Trenden med lite mer vilda brudbuketter håller i sig. Man vill ha känslan av att blommorna plockats ute i det vilda på väg till bröllopet, men samtidigt ska det vara snyggt arrangerat. När det gäller färger så är det nu under hösten starka inslag av orangerött.

Att få vara delaktig i det som är ett av de största och viktigaste ögonblicken i människors liv är ärofullt menar Emma och Emma. De konstaterar båda att blommor ofta spelar en viktig roll under människans hela liv, vilket inkluderar såväl glädje som sorg.

– Som florist gör man blomsterarrangemang till allt från födelsedagar, bröllop och barndop till begravningar.

Foto: Nadia Hagberg

Fast blommor kan även betyda mycket en helt vanlig vardag. En blomsterbukett sätter guldkant på tillvaron och höjer stämningen. Många kommer exempelvis in på fredagseftermiddagen för att handla blommor till helgen.

– Vi tar alltid fram en särskild helgbukett inför varje helg. Den innehåller alltid något nytt varje gång och är alltid uppskattad. Dessutom är det smidigt. Vi märker att en del unga killar känner sig osäkra vad de ska köpa för blommor till flickvännen och då brukar helgbuketten vara ett säkert val!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons