Annons
Växjö

Företag satte fel pris på designlampa – förlorar tvist mot Växjöbo som fyndade till 80 procents rabatt

En Växjöbo köpte en lampa till nedsatt pris på ett företags hemsida. Men efter köpet meddelade företaget att priset var felaktigt och att de inte kunde sälja lampan till mannen. Nu har han vunnit tvisten hos Allmänna reklamationsnämnden.
Växjö • Publicerad 22 oktober 2023
Växjöbon vinner tvisten efter att företaget satt ut lampan till ett betydligt lägre pris än planerat. Bilden är en genrebild.
Växjöbon vinner tvisten efter att företaget satt ut lampan till ett betydligt lägre pris än planerat. Bilden är en genrebild.Foto: Pixabay

Det var i januari i år som mannen i Växjö beställde en lampa från ett företag med säte i ett annat län via deras hemsida. Priset var på 892 kronor inklusive anslutning och ordinarie pris ska ha varit på omkring 2 500 kronor enligt Växjöbon.

Efter att mannen fått en orderbekräftelse på köpet hörde företaget av sig och meddelade att priset var felaktigt och att ordinarie pris var på runt 4 200 kronor och att de därför inte kunde sälja lampan till det annonserade och orderbekräftade priset.

Annons

Mannen vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som nu har tittat på ärendet och kommit fram till att företaget ska leverera lampan inklusive anslutning till Växjöbon för 892 kronor, alltså det pris som stod i orderbekräftelsen.

Företaget har till ARN lyft fram att de i mitten av januari genomförde en prisuppdatering av sortimentet från ett annat företag och att lampan i samband med det fick ett felaktigt pris. Lampan låg under tre dagars tid ute till försäljning för 824 kronor i stället för 4 199 kronor som den skulle ha kostat enligt företaget. Det innebär att lampan låg ute med omkring 80 procent nedsatt pris och företaget menar att det är ett tydligt exempel på uppenbart felaktig prissättning, inte minst eftersom lampan var en beställningsvara från företaget som tillverkat varan.

Enligt avtalslagen är parterna som utgångspunkt bundna av avtal efter köp men om köparen har förstått eller borde förstått att priset var felaktigt är säljaren inte bunden av priset. Om köparen inte borde ha förstått det är säljaren trots felaktigt pris bundet av priset. Allmänna reklamationsnämnden menar dock att omständigheten med den felaktiga prisuppgiften på närmare 80 procent inte är tillräcklig för att bedöm att Växjöbon borde ha förstått att priset var felaktigt angivet. Därför vinner mannen tvisten och företaget bör leverera lampan till det avtalade priset.

Här saknas innehåll

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons