Frias efter dödsolycka på parkering i Växjö – kan ha kommit åt elbilens farliga farthållare
I slutet av mars inträffade en dödsolycka på Ica Teleborgs parkeringsplats i Växjö, när en kvinna i 75-årsåldern och ett barn blev påkörda av en personbil. Barnet klarade sig utan allvarliga skador men kvinnan avled i samband med påkörningen.
Bilens förare, en kvinna i 80-årsåldern, blev åtalad misstänkt för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Enligt åklagaren hade hon orsakat dödsolyckan genom att hon hade missat att lägga i backväxeln på den automatväxlade elbilen. I stället gasade hon snabbt framåt och körde på kvinnan och barnet.
Men nu frias kvinnan på båda åtalspunkterna i Växjö tingsrätt. Domstolen har tagit del av omfattande teknisk bevisning när det gäller den aktuella elbilsmodellen och framför allt fordonets farthållarsystem.
Enligt kvinnan måste hon nämligen ha råkat komma åt bilens farthållare – som kan aktiveras genom en touchknapp på ratten – när hon skulle svänga in i en p-ruta.
Hon påpekade inför rätten att hon är en mycket van bilförare och att hon inte alls gasade vid olyckstillfället. I stället, menade kvinnan, accelererade bilen av sig själv när farthållaren råkade bli aktiverad.
Enligt domstolen är farthållar-förklaringen inte otänkbar. Den aktuella elbilsmodellen har varit omskriven för att det tidigare inträffat olyckor när farthållaren aktiverats av misstag. En expert berättade för domstolen att bilmodellens farthållare i vissa fall kan ”aktiveras utifrån skyltavläsning”, det vill säga att hastighetsskyltar som har passerats i närtid blir riktmärke och bilen accelererar då upp i den hastighet som skyltarna visat.
Den hypotesen – ”att XX av misstag vid rattrörelse under parkeringsmanövern kommit att vidröra RES-knappen varpå bilens farthållare reagerat och strävat efter att uppnå 40 km/h” – är enligt rätten inte otänkbar.
Hon bedöms därför inte ha varit så oaktsam bakom ratten som åklagaren har hävdat, konstaterar tingsrätten i domen och friar kvinnan från brottsmisstankarna.