Annons

Frias efter dödsolycka på parkering i Växjö – kan ha kommit åt elbilens farliga farthållare

En äldre kvinna frias nu från åtalet om vållande till annans död efter en dödsolycka på en p-plats i Växjö.
Enligt tingsrätten är det inte otänkbart att elbilens farthållare aktiverades, vilket fick till följd att fordonet gasade upp av sig självt i syfte att nå 40 kilometer i timmen.
Växjö • Publicerad 17 december 2023
En kvinna avled i slutet av mars efter att ha blivit påkörd på en p-plats på Teleborg i Växjö. Arkivfoto: Carl Carlert
En kvinna avled i slutet av mars efter att ha blivit påkörd på en p-plats på Teleborg i Växjö. Arkivfoto: Carl Carlert

I slutet av mars inträffade en dödsolycka på Ica Teleborgs parkeringsplats i Växjö, när en kvinna i 75-årsåldern och ett barn blev påkörda av en personbil. Barnet klarade sig utan allvarliga skador men kvinnan avled i samband med påkörningen.

Bilens förare, en kvinna i 80-årsåldern, blev åtalad misstänkt för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Enligt åklagaren hade hon orsakat dödsolyckan genom att hon hade missat att lägga i backväxeln på den automatväxlade elbilen. I stället gasade hon snabbt framåt och körde på kvinnan och barnet.

Annons

Men nu frias kvinnan på båda åtalspunkterna i Växjö tingsrätt. Domstolen har tagit del av omfattande teknisk bevisning när det gäller den aktuella elbilsmodellen och framför allt fordonets farthållarsystem.

Enligt kvinnan måste hon nämligen ha råkat komma åt bilens farthållare – som kan aktiveras genom en touchknapp på ratten – när hon skulle svänga in i en p-ruta.

Hon påpekade inför rätten att hon är en mycket van bilförare och att hon inte alls gasade vid olyckstillfället. I stället, menade kvinnan, accelererade bilen av sig själv när farthållaren råkade bli aktiverad.

Enligt domstolen är farthållar-förklaringen inte otänkbar. Den aktuella elbilsmodellen har varit omskriven för att det tidigare inträffat olyckor när farthållaren aktiverats av misstag. En expert berättade för domstolen att bilmodellens farthållare i vissa fall kan ”aktiveras utifrån skyltavläsning”, det vill säga att hastighetsskyltar som har passerats i närtid blir riktmärke och bilen accelererar då upp i den hastighet som skyltarna visat.

Den hypotesen – ”att XX av misstag vid rattrörelse under parkeringsmanövern kommit att vidröra RES-knappen varpå bilens farthållare reagerat och strävat efter att uppnå 40 km/h” – är enligt rätten inte otänkbar.

Hon bedöms därför inte ha varit så oaktsam bakom ratten som åklagaren har hävdat, konstaterar tingsrätten i domen och friar kvinnan från brottsmisstankarna.

Här saknas innehåll

Jesper MarkenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons