GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Innehåll A-Ö

          Gota Media i partnerskap med Sveriges största lokaltidningskoncern

          Två stora mediakoncerner går nu mot framtiden delvis gemensamt. Gota Media planerar att ingå ett nytt strategiskt partnerskap med Bonnier News Local.
          Växjö • Publicerad 2 juli 2021
          Gota Medias vd Boine Gepertz ser samarbetet med Bonnier News Local som en offensiv satsning på att utveckla tidningarna.
          Gota Medias vd Boine Gepertz ser samarbetet med Bonnier News Local som en offensiv satsning på att utveckla tidningarna.
          Foto: Mats Holmertz

          Under fredagen kom beskedet om den tänkta storaffären: de båda mediehusen Gota Media AB (Där bland annat VXOnews och Smålandsposten ingår) och Bonnier News Local (BNLO) har ambitionen att gå in som delägare hos varandra. Parterna beskrivs som två självständiga koncerner, som aktivt tittar på ett fördjupat samarbete. Syftet med korsägandet är att trygga långsiktigt lokal tidningsutgivning för att “accelerera den digitala transformationen och skapa synergier som möjliggör investeringar i innehåll och kvalitativ lokal journalistik”.

          Vad betyder det rent konkret, Boine Gepertz, vd i Gota Media?

          – Det innebär en offensiv satsning på att utveckla våra tidningar. Den gör vi tillsammans med Sveriges största lokaltidningskoncern, med sin stora erfarenhet. Exakt vad vi ska göra tillsammans ska vi diskutera under hösten då en affärsplan tas fram. Jag kan inte vara mer konkret än det, men spännande är det.

          Boine Gepertz menar att affären görs från Gotas sida utifrån en stark position. Det är med stolthet, rak rygg och bra ekonomi – inte för att man måste utan för att man vill – som Gota går in i partnerskapet, och det med en annan stark koncern som uttryckt ömsesidigt intresse. Liknande samarbeten görs förstås sällan utan ekonomiska vinster. Gepertz ser dem i att framöver dela kostnader för tekniksystem, plattformar och strategisk utveckling och satsning.

          – Vi ser flera möjligheter för framtiden och ett erfarenhetsutbyte som kommer att gynna båda parter. Gotas värdegrund ligger fast, med fokus på lokal journalistik, lokal närvaro och lokalt beslutsfattande.

          Gota Media är känd i branschen för stark och stabil lokaltidningsjournalistik och har tunga lokaltidningar som Borås Tidning, Barometern-OT, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning och Kristianstadsbladet i sin ägo. Affären är, enligt Boine Gepertz, det största som hänt Gota sedan starten 2003.

          På vilket sätt gynnar ett partnerskap med BNLO Gota Media?

          – Vi får erkänna att de har kommit längre i den digitala transformationen och vi kan lära oss av dem. Med vår gemensamma storlek får vi bättre möjlighet att ta vår andel av annonsaffären.

          Och vad kan Gota tillföra Bonnier och norska delägaren Amedia?

          – De ser med respekt på hur vi klarar läsaraffären, vi har bättre kunnat bibehålla upplagan än många andra koncerner. Vi har högre hushållstäckning och en starkare lokal position, vilket tillsammans med fin utveckling i distributionen är något vi kan lära dem.

          ”Det kommer att dröja innan läsare och annonsörer kommer att se något konkret. Men så småningom kommer det att synas genom bättre användarupplevelse både när det gäller tjänster och produkter. Vårt fokus på den lokala journalistiken kommer fortsatt vara starkt.”
          Boine Gepertz, vd Gota Media

          Konkret innebär partnerskapet att Gota blir ägare med 20 procent i BNLO medan man släpper 30 procent av sitt bolag till BNLO. Det korsvisa ägandet ska långsiktigt trygga den lokala journalistiken i de bägge koncernernas utgivningsområden. Det kan göras genom att skapa en snabbare digital utveckling, och inte minst stärka positionen på den svenska annonsmarknaden.

          Aktörerna trycker också på att “kostnadssynergier möjliggör journalistiska satsningar”.

          Vad innebär detta för läsarna av de lokala tidningarna i Gotas område?

          – Det kommer att dröja innan läsare och annonsörer kommer att se något konkret. Men så småningom kommer det att synas genom bättre användarupplevelse både när det gäller tjänster och produkter. Vårt fokus på den lokala journalistiken kommer fortsatt vara starkt.

          Fakta

          De båda mediekoncernerna

          Gota Media AB ägs av stiftelserna Stiftelsen Barometern i Kalmar och Tore G Wärenstams stiftelse i Borås.

          Bonnier News Local samägs av Bonnier News och norska Amedia. Koncernen är resultatet av ett tidigare samgående mellan före detta Mittmedia, Hall Media och HD-Sydsvenskan.

          Åsa CarlssonSkicka e-post
          Så här jobbar vxonews med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.