Annons
Växjö

Hasse brinner för den ultimata ljudupplevelsen

I 35 år har Hasse Wöhlcke med Växjöbaserade grossistföretaget Audioactive levererat ljudanläggningar med exklusiva högtalare och förstärkare runt om i Sverige. Med sitt starka musikintresse förenar han yrkesliv och hobby.
– För mig är musik ett njutningsverktyg!
Växjö • Publicerad 10 april 2023
Ljudentreprenören Hasse Wöhlcke firar 35-årsjubileum med företaget Audiuoactive, en grossistfirma med inriktning på exklusiva högtalare och med kunder över hela landet.
Ljudentreprenören Hasse Wöhlcke firar 35-årsjubileum med företaget Audiuoactive, en grossistfirma med inriktning på exklusiva högtalare och med kunder över hela landet.Foto: David Färdigh

Gitarristen, sångaren och artisten Frank Zappa blickar finurligt ner från en av väggarna i House of Music - kontor- och butikslokalen på Marketenterivägen som också fungerar som showroom. Det är förstås ingen tillfällighet. Frank Zappa är en av Hasse Wöhlckes husgudar.

– Han gjorde så otroligt många bra grejer. Musiken blev tråkigare när Zappa dog 1993.

Annons

Musiken är ständigt närvarande i Hasses liv. Under vinterhalvåret blir det mycket blues medan Van Morrison och Tom Petty dyker upp i högtalarna lagom till sommaren. Dessutom spelar han gitarr och sjunger i bluesbandet Out of Tunes.

– Men jag är en bättre som musiklyssnare än musikutövare.

Just lyssnandet, själva ljudupplevelsen, är något som Hasse brinner för. 1988 startade han Audioactive, ett grossistföretag inriktat på exklusiva ljudanläggningar.

– Inledningsvis handlade det om att importera högtalare från England. Jag hade råkat på märket Acustic Energy och blev grymt imponerad. De tillverkade små högtalare som då inte fanns på den svenska marknaden.

De första åren var Audioactive en bisyssla men 1993 tog Hasse steget fullt ut.

– Mitt under den svenska finanskrisen bestämde jag mig för att stå på egna ben. Det blev ett par intensiva år då jag befann mig nonstop ute på vägarna och besökte ljudbutiker runt om i hela Sverige.

Idag är Audioactive en etablerad aktör som breddat utbudet av varumärken men som främst inriktar sig på det exklusiva och högre segmentet.

– Vi har grejer från 10 000 kronor och uppåt. De allra dyraste anläggningarna kostar mellan 2,5 och 3 miljoner.

Under de 35 åren har tekniken och musiklivet förändrats radikalt. Från LP-skivor till CD-skivor och dagens streaming. Musiken har blivit gratis och lättillgänglig. När det gäller själva ljudupplevelsen har dock utvecklingen rent kvalitetsmässigt snarare gått bakåt menar Hasse.

– Det är som om vi vore tillbaka till den gamla vevgrammofonen. Runt 70 procent av dagens svenskar lyssnar på musik enbart via mobilen. Ljudet där är hemskt. Jag brukar likna det vid att ha en geting i örat!

Annons

Hasse jämför med bildmediet och konstaterar att skillnaden är gigantisk.

– Det är som att folk struntar i ljudet. Om vi nöjde oss med samma kvalité när det gäller bildskärmar så skulle ingen vilja titta på tv.

Särskilt viktigt är ljudkvalitén vid musiklyssnande, något som Hasse gärna ägnar sig åt.

– För mig är musiken ett njutningsverktyg.

Förutom själva njutningen har musiklyssnandet positiva effekter för såväl kropp som huvud och det allmänna välbefinnandet. Hasse refererar till en artikel i tidskriften Science som räknar upp 15 vetenskapligt belagda fördelar.

– Musik gör dig glad, ta ner stressnivån, förbättrar inlärningsförmågan, reducera smärta och mildra depressioner. Du blir till och med en bättre bilförare av musik. Men det ska vara musik som du själv valt och tycker om. Jag brukar säga att man ska lyssna på musik, inte höra den.

Vid årsskiftet 2017/2018 startade Hasse tillsammans med två vänner butiken The High End Audio store, den gemensamma nämnaren för butiken och grossistverksamheten är House of Music.

– Det är en butikslokal och showroom men också en plats för sammankomster där vi håller event med gästpratare och hifi-tillverkare. Det blev snabbt populärt och innan pandemin hade vi nästan ett event i månaden. Nu försöker vi återstarta den verksamheten. Förutom stamgäster vill vi även nå nya grupper bland musikälskare.

Vilka är er främsta målgrupp?

– Huvuddelen idag är 45 år och uppåt. Men nyligen kom det in en ung kille som verkligen var hängiven musiken och ljudupplevelsen. Att se hans glädje och entusiasm var helt fantastiskt!

Fakta

Hasse Wöhlcke

Aktuell: Firar 35-årsjubileum med egna företaget Audioactive som är grossist för exklusiva ljudanläggningar. Har även butiken House of Music.

Finns: På Marketenterivägen i Växjö.

Anställda: Två.

Favoritmusik: Lyssnar på allt från klassisk musik till rock och jazz. Bland favoritartisterna finns Frank Zappa, Tom Petty, Van Morrison och Bob Dylan.

Ny bluesfavorit: Upptäckte nyligen danska bluesartisten Thorbjörn Risage & The Black Tornado, helt fantastiska!

Göteborgsanekdot om Frank Zappa: I samband med en konsert på Scandinavium så träffade Zappa på en ung tjej i publiken. Han frågade hur det kom sig att hon var på en Zappa-konsert. Hon förklarade att hon fått konsertbiljetten av sin bror som var ett stort Zappa-fan men som tyvärr fått förhinder. Då åker vi hem till honom efter konserten sa Zappa. Sagt och gjort. Vid midnatt åkte de hem och knackade på hos brodern, som därmed fick sitt livs överraskning!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons