Landade på en ö - hotellet fanns på en annan
Växjöparets planerade lyxsemester som blev katastrofsemester hände i mars i år. De hade bokat ett femstjärnigt hotell på paradisögruppen Kap Verde i Atlanten. Förväntningarna var höga när de landade på ön Sal, ögruppens nordöstligaste ö.
Väl där insåg de att hotellet fanns på Boa Vista - en helt annan ö söder om Sal.
De kontaktade sitt resebolag som då inte kunde hjälpa dem, enligt Växjöparets anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. De fick då boka ett nytt hotell på ön de befann sig på.
Detta innebar för det första betydligt högre kostnad än paret först hade räknat med. För det andra var det hotellet av en lägre standard och badmöjligheterna var ”mycket dåliga”, enligt anmälan.
Till råga på allt det här blev hemflyget försenat. Vid en mellanlandning i Lissabon i Portugal var flyget till Köpenhamn försenat i hela tolv timmar. ”Hela dagen blev förstörd”, skriver paret i sin anmälan.
Väl hemma klagade de på sitt resebolag som gav dem delvis rätt och betalade tillbaka en summa på 14 000 kronor. Men Växjöparet menar att semestern blev så pass förstörd att hela semestersumman på cirka 33 000 kronor borde betalas tillbaka. De kräver därför resebolaget på mellanskillnaden som de ännu inte fått tillbaka, det vill säga 19 000 kronor.
Allmänna reklamationsnämnden har ännu inte fattat något beslut om saken. Ett beslut från Arn fungerar i praktiken som en rekommendation till hur bolaget borde hantera tvisten.