Länsförsäkring Kronoberg fortsätter växa
Beatrice har varit vd för Länsförsäkring Kronoberg i drygt tio år och kan summera en händelserik period präglad av stark tillväxt. Det märks inte minst på personalsidan. Antalet medarbetare har så gott som fördubblats under den här tioårsperioden.
– Under 2024 kommer vi passera 200 anställda.
Tillväxten speglas också i att Länsförsäkring Kronoberg blivit trångbodda och därför fått göra en om- och tillbyggnation av huvudkontoret i centrala Växjö.
– Invigning och inflyttning sker till hösten.
Att antalet medarbetare ökar är en konsekvens av att antalet kunder ökar. Länsförsäkring Kronoberg växer stadigt.
– När det gäller boendeförsäkringar så har vi drygt 50 procent av marknaden i Kronoberg.
Vad är framgångsreceptet?
– Vi är bra på att sätta kunden i fokus och har ett tydligt syfte. Vi vet varifrån vi kommer. Grundfilosofin att göra saker tillsammans och att dela på riskerna finns i vårt DNA ända sedan Länsförsäkringar bildades här i Växjö 1801.
Ett kvitto på framgången är att Länsförsäkring Kronoberg för tredje gången är nominerad till Sveriges bästa kundservice bland försäkringsbolag.
– Den 14 februari, på Alla hjärtans dag, avgörs det.
Men det som också utmärkt Länsförsäkring Kronoberg de senaste åren enligt Beatrice är satsningen på att bredda företaget och inkludera fler tjänster. Det gäller till exempel bankverksamheten, där företaget nu har en marknadsandel på över tio procent. Samma positiva tillväxt finns inom fastighetsförmedlingen.
– När det gäller småhus och bostadsrätter har vi en marknadsandel i Kronoberg på 15 respektive 20 procent.
Breddningen är en del av en medveten strategi berättar Beatrice.
– Vi ser att desto fler tjänster kunden har hos oss desto nöjdare är de.
I ambitionen att vara heltäckande så sjösätts fler verksamheter under 2024. Bland annat kommer Länsförsäkring Kronoberg erbjuda en rad nya tjänster, exempelvis skadedjursbekämpning. För det ändamålet öppnas i februari ett skadeförebyggarcentrum på Minkvägen på Norremark i Växjö.
– Förutom lokaler för vår personal ska det vara en träffpunkt för kunder och samarbetspartners med information och utbildning om skadeförebyggande arbete.
Dessutom lanserar Länsförsäkring Kronoberg under hösten en digital plattform där kunden ska kunna koppla upp sig till såväl larmtjänster som möjligheten att styra prylar i hemmet via dator och mobil, det vill säga Internet of Things.
– Plattformen innebär att du har koll på hemmet och varnas om något är fel samt få tips på hur du kan förbättra drift och underhåll. Man kan därmed förebygga skador i allt från brand och inbrott till vattenläckor.
Ni gör med andra ord inbrytningar på nya marknader?
– Grundtanken är fortfarande att skapa trygghet i hemmet och att förebygga skador. Sedan tillförs ny kompetens med de här satsningarna och vi breddar oss ytterligare. Den här satsningen görs i samarbete med flera andra länsförsäkringsbolag.
Med fler tjänster för kunden möjliggörs en fortsatt expansion menar Beatrice.
– Vi har fortsatt höga tillväxtambitioner.
Hur stora kan ni bli?
– Jag ser inga begränsningar. The sky is the limit!
Länsförsäkringar Kronoberg
Vd: Beatrice Kämpe Nikolausson.
Verksamhet: Försäkringar, bank och fastighetsförmedling.
Antal kunder/delägare: Cirka 91 000, vilket är nästan varannan kronobergare.
Antal anställda: Beräknas passera 200 under 2024.
Invigningstätt 2024: Inviger kommande året nya lokaler både i Alvesta, Älmhult och Växjö.
Breddar verksamheten: Introducerar ett flertal nya tjänster, bland annat skadedjursbekämpning. Lanserar också en digital plattform med larmtjänster och möjlighet för kunden att koppla upp sig och via mobiltelefonen styra sina prylar i hemmet.