Lohilo i nytt avtal värt minst 50 miljoner kronor
Börsbolaget Lohilo i Växjö har ingått ett nytt distributions- och samarbetsavtal med Fuud AB som är en svensk koncern som marknadsför och säljer funktionella livsmedel. Avtalet är värt minst 50 miljoner kronor över en tvåårsperiod och innebär att Lohilo kommer att sälja och distribuera flera av Fuuds varumärken.
– Genom uppdraget fortsätter vi vår strategi att kombinera försäljning av våra egna varumärken med distributionsuppdrag för att utnyttja våra befintliga resurser maximalt och därmed förbättra vår lönsamhet. Distributionen av Fuuds produkter genom vår organisation bedöms öka vår omsättning med minst cirka 50 miljoner kronor under kommande två åren varav 20 miljoner kronor under 2023, och bidra med god lönsamhet. Jag ser en stor utvecklingspotential i samarbetet, med synergier som gynnar båda bolagen. Resursuppbyggnaden som behövs för uppdraget begränsas till tre nya årstjänster, säger Richard Hertvig, vd på Lohilo.
Avtalet sträcker sig över 24 månader och kan därefter förlängas med 24 månader i taget. Fuud har varumärken som Foodbox, GI-Boxen, Beijing8, Juica och Legendz.
– Distributions- och samarbetsavtalet med Lohilo bygger på starka kommersiella grunder. Våra två företag kompletterar varandra mycket väl när det gäller produktportfölj och geografi och vi ser därför viktiga synergivinster. Jag ser fram emot vårt kommande samarbete mellan bolagen, säger Peter Blom, vd för Fuud.
Lohilo Foods har också ingått sälj- och distributionssamarbete med Sproud International som utvecklar växtbaserade ärtdrycker.