Marcus och Carl vill revolutionera tidningsbranschen
De senaste två åren har Marcus och Carl träffat åtskilliga mediebolag i Sverige. Ofta uppstår en förvåning vid det första mötet.
– De förväntar sig inte att det är två 24-åringer som ligger bakom bolaget. Men vi ser åldern som en fördel. Vi kan den nya generationens medievanor och förstår hur techbolag fungerar.
Det har gått snabbt för de unga entreprenörerna Marcus och Carl som nyligen tog examen i ekonomi på Linnéuniversitetet i Växjö. Stockholmaren och göteborgaren träffades på insparken när de påbörjade utbildningen och insåg direkt att de hade mycket gemensamt.
– Vi var båda inställda på att testa på att driva företag under studietiden.
Idén till Quiqly bygger på de nya beteendemönster och medievanor som uppstått i och med digitaliseringen. Idag sitter nästan alla och scrollar på nätet och upptäcker man något spännande så klickar man för att direkt ta del av artikeln.
– Men tidnings- och tidskriftsbolagen låser i allt högre grad sina artiklar. Läsarna möts av en hård vägg med och uppmanas istället att teckna en prenumeration.
Med Quiqly vill Marcus och Carl hjälpa läsarna att snabbt låsa upp och tillgängliggöra artiklarna och samtidigt erbjuda tidningsföretagen nya intäktsmöjligheter och ett sätt att fånga upp potentiella prenumeranter.
– Vi har utvecklat en teknisk lösning som gör det enkelt för läsaren att snabbt och enkelt betala och låsa upp artikeln.
Men att säga att mediebranschen jublade vore en smärre överdrift, tvärtom möttes Marcus och Carl inledningsvis av mycket skepsis och motstånd.
– På samma sätt som Spotify hade alla i musikbranschen mot sig i början så möttes vi av ett kompakt motstånd från tidningsbranschen. Men när vi fått förklara och presentera konceptet så har tidningsbolagen mjukats upp. Nu har vi skrivit avtal med ett tiotals tidningar och fler är på gång.
Att konsumenterna älskar produkten är grunden konstaterar Marcus och Carl. Det har de också kunnat bevisa genom olika marknadsundersökningar. Men de menar att också tidningarna har mycket att vinna.
– Förutom en ny intäktsmöjlighet så kan de fånga upp presumtiva prenumeranter. I snitt är 95 procent av tidningsläsarna idag INTE prenumeranter. Men genom att sälja enskilda artiklar så sänks trösklarna och en stor läsargrupp kan ta steget att teckna en prenumeration. Vi tror att det här kommer att revolutionera tidningsbranschen.
Fler har anammat den övertygelsen. Marcus och Carl har nämligen fått med sig sex investerare på sin företagsresa, något som också varit en förutsättning för att finansiera uppbyggnaden av Quiqly.
– Det här är en teknisk produkt som är rätt kapitalkrävande att utveckla. Vi fick dessutom börja bygga från scratch. Att bearbeta mediabranschen har också tagit tid, men det har samtidigt varit roligt och inspirerande. Under de här tre åren har vi träffat väldigt många intressanta människor.
Vad händer nu?
– Efter examen flyttar vi till Stockholm. Där kommer vi ha vårt huvudkontor men vi behåller ett kontor här i Växjö för teknikutveckling. I höst väntar sedan en ny investeringsrunda för att finansiera nästa tillväxtsteg.
Vad har ni satt för mål?
– Quiqly är inne i en expansiv fas. Vi satsar stort och tror på en snabb tillväxt framöver.
Marcus Öhrner och Carl Johansson
Företag: Quiqly.
Verksamhet: Har utvecklat och lanserat en teknisk produkt som gör det snabbt och enkelt att genom betalning låsa upp enskilda tidningsartiklar på nätet.
Ägarskap: Marcus och Carl är huvudägare men har också tagit in sex investerare som delägare.
Aktuellt: Quiqly öppnar inom kort kontor i Stockholm. Ett teknikkontor kommer dock att finnas kvar i Växjö.
Om att förena företagande med studier: Det har fungerat jättebra att köra parallellt. Företagandet har visserligen gått i första hand men vi har klarat studierna också och tog precis examen i ekonomi. Fler borde testa på företagande under studietiden.
Framtidsmål: Vi vill revolutionera tidningsbranschen på samma sätt som Spotify revolutionerade musikindustrin.