Annons
Växjö

Missnöjd kund krävde över 10 000 – får 27 kronor

Kronoberg • Publicerad 20 januari 2022
Foto: Olof Elfverson

Förra vintern beställde en kvinna i Stockholm ett kylskåp, en gashäll och en vinkyl via nätet från en större vitvarubutik i Kronobergs län.

Kvinnan skickade tillbaka gashällen eftersom den ”inte var godkänd för användning” i Stockholm. Hon returnerade också vinkylen efter att ha konstaterat att den inte hade rätt energiklassning. Kvinnan valde att köpa en exklusivare vinkyl som kostade 6 000 kronor mer från samma butik.

Annons

Sedan vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden och krävde drygt 10 000 kronor i ersättning och skadestånd. Kvinnan menar att hon borde få pengar eftersom hon blev tvungen att köpa en mer exklusiv vinkyl, som passade in i hennes nya kök. Hon vill också ha skadestånd för att köksrenoveringen blev försenad på grund av strulet med vinkylen och drygt 2000 kronor i dröjsmålsränta.

Allmänna reklamationsnämnden har granskat ärendet och avvisar de flesta av kundens krav. Eftersom företaget dröjde några dagar med återbetalningen för gashällen och den första vinkylen rekommenderas företaget nu återbetala 27 kronor.

Här saknas innehåll

Erbjudande

Testa SMP digital plus: En månad för en krona.

Just nu kan du testa Smålandsposten helt digitalt i en månad för endast en krona.

Du får tillgång till allt innehåll på smp.se, appen MinSMP, sportsajterna minHockey.se och minBoll.se, MeraLjungby.se, MeraAlvesta.se, MeraNaringsliv.se, nöjessajten vxoWeek.se samt e-tidningen.

Läs mer om erbjudandet och teckna din prenumeration här!

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons