Missnöjd kund krävde över 10 000 – fick 27 kronor
Den här artikeln publicerades i januari 2022 och var en av årets mest lästa artiklar på VXOnews.se
Förra vintern beställde en kvinna i Stockholm ett kylskåp, en gashäll och en vinkyl via nätet från en större vitvarubutik i Kronobergs län.
Kvinnan skickade tillbaka gashällen eftersom den ”inte var godkänd för användning” i Stockholm. Hon returnerade också vinkylen efter att ha konstaterat att den inte hade rätt energiklassning. Kvinnan valde att köpa en exklusivare vinkyl som kostade 6 000 kronor mer från samma butik.
Sedan vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden och krävde drygt 10 000 kronor i ersättning och skadestånd. Kvinnan menar att hon borde få pengar eftersom hon blev tvungen att köpa en mer exklusiv vinkyl, som passade in i hennes nya kök. Hon vill också ha skadestånd för att köksrenoveringen blev försenad på grund av strulet med vinkylen och drygt 2000 kronor i dröjsmålsränta.
Allmänna reklamationsnämnden har granskat ärendet och avvisar de flesta av kundens krav. Eftersom företaget dröjde några dagar med återbetalningen för gashällen och den första vinkylen rekommenderas företaget nu återbetala 27 kronor.