Annons
Växjö

Mustaschkampen med körsång och ishockey

November månad är lika med Mustaschkampen, den årliga kampanjen som informerar och stöder forskning om prostatacancer. Patientföreningen ProLiv Kronoberg arrangerar bland annat körsångskväll och medverkar i samband med Växjö Lakers och Tingsryd AIF:s hemmamatcher.
Växjö • Publicerad 11 november 2022
Syftet med Mustaschkampanjen är att sprida kunskap om prostatacancer, berättar Hans Ador och Maud Kristiansson, ordförande respektive sekreterare i ProLiv Kronoberg.
Syftet med Mustaschkampanjen är att sprida kunskap om prostatacancer, berättar Hans Ador och Maud Kristiansson, ordförande respektive sekreterare i ProLiv Kronoberg.Foto: David Färdigh

Movember och den efterföljande Mustaschkampanjen anordnas årligen sedan 2005. Bakgrunden till initiativet är att upplysa kring det som är den vanligaste cancersjukdomen, nämligen prostatacancer.

– Vi vill sprida kunskap om prostatacancer och få igång samtal. Det handlar både om att få fler att PSA-testa sig, att våga prata om sjukdomen och samla in medel till forskning, berättar Hans Ador och Maud Kristiansson, ordförande respektive sekreterare i Proliv Kronoberg.

Annons

Under november uppmärksammas Mustaschkampen på flera olika sätt. Idrottsprofiler och kulturkändisar syns till exempel med mustasch och evenemang anordnas för att samla in pengar till forskning kring prostatacancer. Proliv Kronoberg med sina cirka 400 medlemmar arrangerar och deltar i ett flertal aktiviteter. På måndagskvällen den 7 november blir det till exempel konsert med Växjö manskör i Stadshotellets festsal.

– Repertoaren består både av Beatles och klassiska visor. Det är fritt inträde men publiken får gärna donera valfri summa.

En annan spektakulär programpunkt är att färga ishockeyarenorna blåa. Först blir det Dackehallen den 18 november när Tingsryd möter Östersund och därefter Vida Arena den 29 november i samband med Växjö Lakers match mot Färjestad.

– Idrottsrörelsen är starkt engagerad i Mustaschkampen.

ProLiv Kronoberg kommer också vara på plats på entrétorget vid Maxi i Växjö den 22 november.

– Det är en bra plats att nå folk och väcka igång samtal och diskussioner, konstaterar Hans och Maud.

Flera företag i regionen deltar aktivt i Mustaschkampen. Ett sådant exempel är Volvo Equipment i Braås och dess cirka 1000 anställda.

– De har en egen mustaschtävling och arbetsplatsens hälsokommitté kör en särskild upplysningskampanj för personalen varje onsdag under hela november.

Här saknas innehåll

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons