Myndigheten granskar Pontus Rasmusson
Under hösten har det stormat kring influencern, kreatören och artisten Pontus Rasmusson från Ingelstad. Svenska Dagbladet har granskat barnidolen och bland annat tagit upp att Pontus Rasmussons innehåll på Youtube är opassande för hans målgrupp som främst består av barn. Han har också kritiserats för att ha uppmanat sina följare att ringa ett telefonnummer för att prata med honom, vilket lett till dyra telefonräkningar för föräldrar.
Hans två Youtubekonton togs efter granskningen bort. Det ena kanalen hade 177 000 prenumeranter och det andra hade 62 000 prenumeranter. Anledningen är att Youtube anser att Pontus Rasmusson har brutit mot barnsäkerhetspolicyn som förbjuder innehåll som sexualiserar minderåriga.
Nu har Konsumentverket inlett ett tillsynsärende om otillbörlig marknadsföring till barn mot Pontus Rasmusson. Det rör sig om inlägg på Instagram där influencern enligt Konsumentverket riktar direkta och aggressiva köpuppmaningar till barn. Myndigheten menar också att inläggen har brister i reklamidentifieringen. Pontus Rasmusson uppmanas att omedelbart upphöra med dold och vilseledande marknadsföring.