Ny forskning: Data ska hjälpa lärare att höja elevernas resultat
Forskare på Linnéuniversitetet ska tillsammans kommunerna Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro samt kunskaps- och läromedelsföretaget NE och andra läromedelsföretag ta reda på hur lärare kan lära av data och bli bättre på att göra digitala lärresurser till en naturlig del av undervisningen.
– Vi ser stor potential i att lärare får lära sig mer om att använda de data som digitala läromedel genererar som pedagogiskt stöd. Det kan handla om att upptäcka en elev som går snabbare fram och behöver utmanas, eller någon som behöver extra stöd, säger Italo Masiello, professor vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitet och ansvarig forskare.
Forskarna i projektet Utbildningsteknologi i grundskolan samarbetar med lärare som undervisar i matematik, svenska och svenska som andraspråk i Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro under fyra år. Målet är att förändra lärares utbildningspraktik och bättre förstå och tolka data för att förbättra elevernas resultat.
– Digitaliseringen är på många sätt ett tillägg i skolan i dag, inte en integrerad del. Vi kan se att tekniktillgången är god men att det är svårt att få med sig alla lärare i användandet av de digitala läromedlen. Dessutom har många rektorer och lärare inte dragit nytta av alla data som den digitala tekniken tillför. I vår forskning ska vi undersöka hur vi får till den kulturförändring som behövs, säger Italo Masiello.