Annons
Växjö

Ny forskning: Data ska hjälpa lärare att höja elevernas resultat

Växjö • Publicerad 30 maj 2022
Foto: Alexander Olivera

Forskare på Linnéuniversitetet ska tillsammans kommunerna Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro samt kunskaps- och läromedelsföretaget NE och andra läromedelsföretag ta reda på hur lärare kan lära av data och bli bättre på att göra digitala lärresurser till en naturlig del av undervisningen.

– Vi ser stor potential i att lärare får lära sig mer om att använda de data som digitala läromedel genererar som pedagogiskt stöd. Det kan handla om att upptäcka en elev som går snabbare fram och behöver utmanas, eller någon som behöver extra stöd, säger Italo Masiello, professor vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitet och ansvarig forskare.

Annons

Forskarna i projektet Utbildningsteknologi i grundskolan samarbetar med lärare som undervisar i matematik, svenska och svenska som andraspråk i Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro under fyra år. Målet är att förändra lärares utbildningspraktik och bättre förstå och tolka data för att förbättra elevernas resultat.

– Digitaliseringen är på många sätt ett tillägg i skolan i dag, inte en integrerad del. Vi kan se att tekniktillgången är god men att det är svårt att få med sig alla lärare i användandet av de digitala läromedlen. Dessutom har många rektorer och lärare inte dragit nytta av alla data som den digitala tekniken tillför. I vår forskning ska vi undersöka hur vi får till den kulturförändring som behövs, säger Italo Masiello.

Här saknas innehåll

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons