Annons

Ny HBTQI-utbildning ska få unga att tänka till

Unga HBTQI-personer har det sämre i skolan än andra. Nu har Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor i Växjö skapat en ny utbildning som ska förbättra situationen och ge större förståelse.
Växjö • Publicerad 8 maj 2024
Det är en interaktiv utbildning där man får följa tre elever i skolvardagen utifrån deras HBTQI-perspektiv. Eleverna i klasserna ska göra aktiva val, vilket påverkar utgången av olika situationer.
Det är en interaktiv utbildning där man får följa tre elever i skolvardagen utifrån deras HBTQI-perspektiv. Eleverna i klasserna ska göra aktiva val, vilket påverkar utgången av olika situationer.Foto: MATHILDA AHLBERG

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, i Växjö har skapat en helt ny HBTQI-utbildning kallad ”Jag är inte ensam”. Det är en del av myndighetens webbutbildning ”Öppna skolan” och vänder sig direkt till elever men har även en handledningsdel för lärare.

– Att skolan är inkluderande för alla är de vuxnas ansvar, men förändringsarbetet är beroende av att eleverna är delaktiga. Den här utbildningen ger eleverna kunskap och fakta men också möjlighet att känna in olika situationer. Det ger möjlighet att se nya perspektiv och ny förståelse, säger Lena Nyberg, generaldirektör på MUCF.

Annons

Det är en interaktiv utbildning där man får följa tre elever i skolvardagen utifrån deras HBTQI-perspektiv. Eleverna i klassen ska själva vid varje sekvens göra aktiva val, vilket påverkar utgången av olika situationer. Utbildningen innehåller diskussionsmoment och avslutas med diskussioner om hur eleverna själva kan göra skolan mer inkluderande för alla.

Utbildningen bygger bland annat på statistik och uppgifter som framkommit i arbetet med rapporten ”Jag är inte ensam – om unga hbtqi-personers levnadsvillkor”. Enligt rapporten upplever unga HBTQI-personer mer mobbning, otrygghet och 61 procent döljer att de är HBTQI-personer. En av fem unga som är HBTQI har det senaste året funderat på att avsluta sitt liv.

– Många hbtqi-ungdomar upplever otrygghet i skolan, det ska inte vi som samhälle acceptera. Alla barn har rätt att känna sig trygga i skolan och ha goda förutsättningar att prestera, säger Jennie Bloom, enhetschef på MUCF.

Utbildningen ”Jag är inte ensam – hbqti-lektioner” är den fjärde delen av ”Öppna skolan”. Sedan tidigare har MUCF utbildningarna ”HBTQI - en grundutbildning om normer, inkludering, och HBTQI-perspektivet”, ”Din roll i skolan” som är en fördjupning till grundutbildningen och fokuserar på hur man kan arbeta praktiskt med HBTQI-normer och inkludering i skolan samt ”Skolans uppdrag” som är ett informationspaket och stödmaterial för samverkan mellan hem och skola i HBTQI-frågor.

Här saknas innehåll

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons