Ostbutik och biosalong förenas i nytt koncept – ska erbjuda ”biomat”
– Det var Folkets bio som frågade oss om vi kunde tänka oss att göra någonting ihop. De ville ha en ytterligare dimension, så det var deras idé, säger Joel Löndahl om det nya konceptet ”biomat”, som är ett samarbete mellan Joels ost- och vinbutik och Folkets bio Palladium.
Grundidén handlar om att förena en kulinarisk upplevelse med en bioföreställning. Mer konkret kommer bions gäster erbjudas en bit mat och ett glas vin i Joels ost-och vinbutik innan de traskar vidare mot biosalongen som ligger på några meters avstånd.
– Man köper en biljett till filmen och så ingår det även att man får komma hit innan filmen och välja mellan en ost- eller charkbricka och så ingår det ett glas vin.
Filmernas genrer kommer variera, men Joel Löndahl berättar att det finns planer på att visa filmer som berör ämnet ost.
– Vi har ett gäng sådana filmer som vi eventuellt kommer att visa. La Famille Bélier till exempel, en väldigt härlig fransk film som handlar om en ostmakande familj.
Blir det en succé är visionen att fortsätta med konceptet menar Joel Löndahl. Men i förstahand ser de det som en pilotprojekt som kommer att fortlöpa under hösten.
– Jag har extremt mycket med butiken också, allt hänger på tiden. Så vi sa att vi kommer testköra det här nu under hösten, men mina förhoppningar är att det ska bli en permanent grej, säger Joel Löndahl.
Tror du att det kommer gå hem hos växjöborna?
– Ja det tror jag. Växjöborna är speciella. De ligger nummer ett i Sverige på gastronomi, mat och dryck när man ser det till storlek på staden. Allt man levererar som är lite högre kvalité och lite unikt, tenderar växjöborna att haka på. De är ganska kräsna på nyöppningar.