Paket med prylar för 52 000 försvann på posten – Växjöbo vinner tvist
En man i Växjö beställde under hösten 2021 flera teknikprylar från ett stort e-handelsföretag. Växjöbon betalade drygt 52 000 kronor men efter ett par veckor ångrade han hela köpet och returnerade varorna.
Paketet kom dock aldrig fram till företaget, och när Växjöbon inte fick sina pengar återbetalade vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Han förklarade att han hade skickat tillbaka paketet helt enligt företagets instruktioner och ”inte kan lastas för att det har blivit felsorterat” på posten.
Företaget uppgav i sitt svar till ARN att man ifrågasatte om Växjöbon verkligen hade returnerat samtliga varor, eftersom det kvitto som han åberopat som bevisning bara visade att ett paket hade lämnats intill transportfirman, men inte dess innehåll. Dessutom – hävdade företaget – missade Växjöbon att använde den förtryckta returetiketten och han måste även ha skrivit fel adress.
ARN går nu på Växjöbons linje i tvisten. Enligt nämnden måste det förutsättas att han skickade tillbaka samtliga varor och inget tyder på att han agerade ”vårdslöst vid returen”. ARN beslutar därför att företaget ska betala tillbaka de 52 000 kronor som de försvunna varorna kostade.