Pontus Rasmusson ber om ursäkt efter kritiken
Influencern, kreatören och artisten Pontus Rasmusson från Ingelstad ber om ursäkt efter att Konsumentverket granskat honom för otillåten marknadsföring riktad mot barn.
I december inledde Konsumentverket ett tillsynsärende om otillbörlig marknadsföring till barn mot Pontus Rasmusson. Det rör sig om inlägg på Instagram där influencern enligt Konsumentverket riktar direkta och aggressiva köpuppmaningar till barn. Myndigheten menar också att inläggen har brister i reklamidentifieringen. Pontus Rasmusson uppmanades att omedelbart upphöra med dold och vilseledande marknadsföring.
Här saknas innehåll
Nu har Rasmusson svarat på kritiken och i ett mejl till Konsumentverket skriver han att han har plockat bort de berörda inläggen och ber om ursäkt för att de "anser att han brutit mot marknadsföringslagen".
"Som Influencer är det svårt att tänka på allt och man lär sig dagligen och utvecklas", skriver Rasmusson i mejlet.
Under det senaste halvåret har det stormat kring Pontus Rasmusson efter att Svenska Dagbladet granskat barnidolen och hans innehåll på sociala medier. Efter vad som framkom i granskningen togs bland annat hans två Youtubekonton, ett med 177 000 prenumeranter och ett med 62 000 prenumeranter, bort.